Finans

Op mod 400.000 kunder bliver ramt: PFA sender større regning til kunderne

Landets største pensionsselskab, PFA, hæver priserne på syge- og ulykkesforsikringer, som siden 2015 har kostet selskabet 5,9 mia. kr. i underskud.

Artiklens øverste billede
Koncerndirektør Mads Kaagaard oplyser, at PFA vil hæve kundernes forsikringspriser. Foto: Casper H. Christensen

Rettelse: Af denne artikel fremgik det tidligere, at op mod en million kunder bliver ramt af PFA’s prisstigninger. Dette er ikke korrekt. Det er i stedet op mod 400.000 kunder, som bliver ramt. Finans beklager fejlen.

Nu bliver det dyrere at være kunde i PFA, som er landets største pensionsselskab med ca. 1 mio. kunder.

Pensionsgiganten vil gøre op med de milliardstore underskud, som selskabet de seneste år har haft på at forsikre kunderne mod tab af erhvervsevne, kritiske sygdomme og død.

Derfor bliver priserne på syge- og ulykkesforsikringer sat i vejret. Den type forsikringer har ca. 400.000 af selskabets kunder.

»Langt hovedparten af kunderne vil se prisstigninger i niveauet omkring 20 pct. Og nogen vil se større prisstigninger end det,« siger Mads Kaagaard, koncerndirektør i PFA, som forklarer, at prisstigningerne afhænger af de enkelte kunders skadeshistorik.

Vores indtjening vil nok stige, men det er ikke formålet med at hæve priserne.

Mads Kaagaard, koncerndirektør i PFA Pension

I årevis har pensionsselskaberne haft milliardstore underskud på syge- og ulykkesområdet. De er blevet dækket af, at kunderne har betalt høje investeringsomkostninger.

Kunder med store forsikringsbehov har derfor ikke betalt deres reelle omkostninger, mens kunder med store opsparinger har betalt mere end deres reelle omkostninger.

Den form for omfordeling mellem kunder vil Finanstilsynet sætte en stopper for ved fra næste år at kræve, at forsikringsområdet økonomisk skal hvile i sig selv.

Men selv om markedslederen PFA sætter priserne i vejret i det underskudsgivende forretningsområde, skal kunderne ikke sætte næsen op efter tilsvarende rabatter på de investeringsomkostninger, som indtil nu har dækket underskuddene.

»Det er ikke sådan, at det skal være et nulsumsspil. Vores indtjening vil nok stige, men det er ikke formålet med at hæve priserne på syge- og ulykkesforsikringer,« siger Mads Kaagaard, som oplyser, at han ikke har et bud på, hvor meget PFA’s indtjening vil stige.

Det er ifølge ham ikke afgørende for kunderne, fordi PFA som et kundeejet selskab alligevel sender overskuddene videre til kunderne.

Det er efter min vurdering tvivlsomt, om den samlede branche kan nøjes med at hæve priserne med 20 pct.

Søren Andersen, indehaver af FPension

En pensionsekspert vurderer, at det næppe er nok at hæve forsikringspriserne med 20 pct, hvis pensionsbranchen skal sætte en stopper for de store forsikringsunderskud og dermed også stoppe de milliardstore omfordelinger mellem kundegrupper.

»Det er efter min vurdering tvivlsomt, om den samlede branche kan nøjes med at hæve priserne med 20 pct. og så få det til at hænge økonomisk sammen,« siger pensionsrådgiver Søren Andersen, indehaver af FPension.

Derudover advarer han om, at PFA’s nye model med at øge forsikringspriserne uden at sænke investeringsomkostningerne tilsvarende stadig kan risikere at føre til omfordeling mellem kunder, selv om det er et kundeejet selskab.

»Det er nok lige så ærgerligt for kunde Hansen, at hans penge går til kunde Pedersen i PFA, som hvis de var gået til aktionær Pedersen i et pensionsselskab, som ikke er kundeejet,« argumenterer Søren Andersen.

Finanstilsynet kommer måske uforvarende til at hæmme konkurrencen i sektoren.

Jørgen Svendsen, adm. direktør i AFPR

Ifølge ham er det glædeligt, at Finanstilsynet har taget et opgør med de store underskud på forsikringsområdet.

»Men der er stadig en stor opgave i at sikre sig, at der ikke systematisk sker omfordeling mellem kunder,« siger Søren Andersen.

En anden pensionsekspert frygter, at danskerne ganske enkelt kommer til at betale mere for at spare op til alderdommen med de nye regler.

»Mærkbare prisstigninger er jo konsekvensen, hvis pensionsselskaberne ikke sænker investeringsomkostningerne. På den måde kommer Finanstilsynet måske uforvarende til at hæmme konkurrencen i sektoren. Det skulle måske overveje også at sætte et loft på pensionsselskabernes indtjening på investeringsdelen,« siger Jørgen Svendsen, aktuar og adm. direktør i pensionsmæglerselskabet AFPR.

AP Pension og Velliv har allerede varslet prisstigninger. Finans har set et eksempel på en kunde hos Velliv, som skal betale 50 pct. mere, mens AP Pensions topchef, Bo Normann Rasmussen, har fortalt, at selskabet allerede har hævet priserne med op til 60 pct. for flere kunder.

Det er mindst lige så vigtigt, at vi fortsætter udviklingen af vores stærke sundheds- og skadesløsninger.

Ole Krogh, adm. direktør i Danica Pension

Dermed mangler Danica Pension som den eneste af de store kommercielle aktører at melde ud, hvordan selskabet vil få sin syge- og ulykkesforretning til at hvile økonomisk i sig selv. Men arbejdet er i gang, oplyser topchef Ole Krogh Petersen fra Danica Pension.

»Her er priser selvfølgelig et parameter, men det er mindst lige så vigtigt, at vi fortsætter udviklingen af vores stærke sundheds- og skadesløsninger, så færre kunder bliver langtidssyge,« oplyser han.

Ole Krogh Petersen peger på, at nedbringelse af sygefraværet blandt kunderne bliver »en væsentlig faktor« i at få økonomien i balance.

Det gør det også hos PFA, som peger på, at prisstigningerne blot er et af de geværgreb, som selskabet tager.

»Det er stadig en vigtig indsats at hjælpe kunder med at reducere skadesomkostninger gennem sundhed og forebyggelse. Derudover arbejder vi også med at produktudvikle og forbedre produkter,« siger Mads Kaagaard.

Han understreger, at mange kunder har aftaler med priser, der rækker tre eller fem år ud i fremtiden. Derfor kommer der til at gå flere år, før prisstigningerne er gennemført overfor alle kunder.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.