Finans

Historisk lavpunkt: Danske Banks image har aldrig været dårligere

Mens Ringkjøbing Landbobank lægger afstand til konkurrenterne og konsoliderer sin position som landets mest populære bank, bliver Danske Bank stadig mere isoleret i bunden og scorer historisk få point i ny imageundersøgelse.

Artiklens øverste billede
Danske Banks privatkundechef, Mark Wraa-Hansen, forsikrer, at banken arbejder benhårdt på at forbedre dens image. Foto: Arkiv.

Selvom man næsten ikke kan tro, at det kan blive værre, er Danske Banks i forvejen ramponerede image blev forværret i løbet af det seneste år.

Og det sker endda i en periode, hvor danskernes syn på bankerne ellers er blevet stadig mere positivt.

»Banksektoren er inde i en god periode, hvor danskernes tillid til branchen vokser. Det gælder bare ikke for Danske Bank. Bankens image fortsætter med at blive dårligere og dårligere og har nu nået et niveau, som aldrig har været ringere i den periode, hvor vi har foretaget imageundersøgelsen,« siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter, der har lavet imagemålingerne siden 2017.

Markedet tror ganske enkelt ikke på, hvad ledelsen (Danske Banks, red.) siger.

Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter

Den nye imageundersøgelse, der er baseret på 39.000 interview med danskere i løbet af 2. halvår 2021, isolerer Danske Bank i bunden af listen med de 20 største banker herhjemme.

Med en score på 849 point ud af 3.000 mulige er Danske Banks image nu så dårligt, at befolkningen stiller sig stærkt tvivlende over for bankens ledelse, når den eksempelvis melder nye tiltag ud.

»Danske Bank bliver mødt med et kritisk sind fra danskerne. Det er et kæmpestort handikap, for ledelsen kan ikke med troværdighed fortælle om nye produkter eller tiltag. Markedet tror ganske enkelt ikke på, hvad ledelsen siger på grund af de mange sager om tillidsbrud, som banken har været involveret i de senere år. Hvor andre banker kan slippe afsted med en mindre skævert, kan Danske Bank ikke slippe af sted med noget som helst længere,« siger Christian Stjer.

Det er kun hårdt arbejde, som kan ændre Danske Banks situation. Den kan ikke tale sig op af hullet.

Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet

Han siger, at det er essensen af, hvad et godt eller skidt image betyder for virksomheder.

»Imagemålinger kan godt virke lidt fluffy, men de er yderst brugbare, når man taler om kommunikation. Det betyder, at andre banker med et stærkt image med fordel kan bruge en pose penge på at markedsføre sig selv, mens Danske Banks kommunikation falder til jorden på grund af mistillid. Danske Bank er derfor nødt til i en årrække først at levere rådgivning, service og produkter, som kunderne efterspørger,« siger Christian Stjer.

Han bakkes op af en bankekspert.

»Det er kun hårdt arbejde, som kan ændre Danske Banks situation. Den kan ikke tale sig op af hullet. Den skal nu år efter år levere det, som kunderne med rette kan forvente af en bank - ordentlighed og god rådgivning,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

Han er overbevist om, at det kommer til at tage lang tid for Danske Bank at vende skuden. En betragtning, som bankens formand, Karsten Dybvad, tilsyneladende er enig i. I et interview med Finans i 2019 forudsagde han, at det vil tage op mod 10 år at genskabe tilliden til og stoltheden ved Danske Bank.

Bankens ledelse og medarbejdere bør erkende, at de skal tie stille i flere år.

Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter

Og formandens forudsigelse kan ifølge Voxmeters topchef vise sig at holde stik.

»For det første skal banken undgå flere dårlige sager. Banken kan ganske enkelt ikke holde til flere. Og så bør bankens ledelse og medarbejdere erkende, at de skal tie stille i flere år og først begynde at melde store forkromede planer ud, når banken står bedre. For først på det tidspunkt vil befolkningen tro på dem. De næste mange år skal banken fokusere på de indre linjer og på at levere god rådgivning til kunderne. Intet andet,« siger Christian Stjer fra Voxmeter.

Lars Krull fra Aalborg Universitet er overbevist om, at Danske Bank kommer til at ligge i bunden af diverse imageundersøgelser længe endnu, alene af den årsag at mange tusinde kunder har forladt banken de seneste år.

Jeg vil også sige, at det ikke er en overraskelse, at vores tidligere dårlige sager påvirker vores image negativt.

Mark Wraa-Hansen, privatkundedirektør i Danske Bank

»Disse kunder har jo et negativt syn på Danske Bank og vil have det i mange år fremover, og det vil afspejle sig i en undersøgelse som denne. Folk vil forblive kritiske,« siger Lars Krull.

Han understreger, at han ikke synes, at det er fair eller berettiget, at Danske Bank skraber bunden i undersøgelsen, fordi banken har gode produkter og it-løsninger, ligesom erhvervskunder er glade for landets største bank.

Danske Banks chef for privatkunderne forsikrer, at banken arbejder hårdt på at forbedre sit image.

»Vi er naturligvis ærgerlige over placeringen. Men jeg vil også sige, at det ikke er en overraskelse, at vores tidligere dårlige sager påvirker vores image negativt. Det gør vi alt for at rette op på,« siger Mark Wraa-Hansen, privatkundedirektør i Danske Bank.

Han peger på, at bankens egne kunder har en bedre opfattelse af banken end den brede befolkning.

I virkeligheden er det banalt: Vi skal være dygtige hver eneste gang, vi er i kontakt med en kunde.

John Fisker, adm. direktør i Ringkjøbing Landbobank

»Det ligger i tråd med, at vores kunder i målinger generelt vurderer, at vi har gode produkter, og at vi yder god rådgivning og services. Vores fokus er på at sikre, at vi skaber de bedst mulige kundeoplevelser blandt andet gennem vores kunderådgivning, vores digitale løsninger og bæredygtige produkter,« siger Mark Wraa-Hansen, der i samme åndedrag understreger, at imageproblemerne primært er afgrænset til privatkunderne i Danmark.

Helt i toppen og endda med større afstand til resten af de mest populære banker end sidste år befinder Ringkjøbing Landbobank sig. Det er topchefen i banken glad for.

»Vi gør meget ud af at gøre mere af det samme hver eneste dag, og det er at gøre vores ypperste for at være en kompetent samarbejdspartner. Vi tror, at det er svært at overleve som pengeinstitut, medmindre du kan gøre en forskel for dine kunder. Ellers kan de ligeså godt være kunder i bankerne, som kun benytter sig af it-løsninger,« siger John Fisker, adm. direktør i Ringkjøbing Landbobank.

Kunderne vil også have handledygtige banker, som hurtigt kan håndtere pludseligt opståede behov, hvorfor Ringkjøbing Landbobank har gjort det muligt for rådgiverne at træffe beslutninger om eksempelvis lån og investeringer til kunderne.

»I virkeligheden er det banalt: Vi skal være dygtige hver eneste gang, vi er i kontakt med en kunde. Det er dem, som vi lever af, og det er dem og ikke markedsføringen, der giver os et godt image og den næste kunde,« siger John Fisker.

Ringkjøbing Landbobank har i øvrigt et væsentligt bedre image end Nordjyske Bank, som landbobanken købte i 2018, selvom kun logo og navn nu adskiller de to banker.

»Det vidner om, at popularitetskonkurrencer som denne handler mere om image end om faktisk kunnen. Det samme gør sig gældende, når folk anmelder diverse ting på sociale medier. Jeg har også selv besøgt restauranter, fordi bekendte har anbefalet dem på Facebook. Det vidner om, hvorfor det er vigtigt at gøre det godt og opføre sig ordentligt hver eneste dag,« siger Lars Krull.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.