Finans

Ekspert kritiserer styrelse for ny skandale: Fejlopkrævede skat hos hundredvis af danskere og forsøgte at skjule det

Omkring 600 danskere har betalt for meget i skat af deres investeringer. Selvom Skattestyrelsen er klar over fejlen, har den ikke oplyst borgerne om fejlen.

Artiklens øverste billede
600 danskere har betalt for meget i skat af investeringer, som er lagerbeskattet. John Bredvig har fundet ud af, at hans søn er en af de ramte. Foto: Brian Karmark.

600 danskere har betalt for meget i skat af deres investeringer i en bestemt række værdipapirer.

Det er danskere med penge placeret i såkaldte lagerbeskattede værdipapirer, som er blevet ramt af den for høje skat. Der er tale om værdipapirer, hvor der skal betales skat af værdistigningen hvert år, selvom indehaveren beholder papirerne.

En af de ramte borgere er John Bredvigs søn. Faderen har i næsten et år undret sig over, at sønnen har betalt 19.300 kr. for meget i skat af en investering i den norske investeringsforening Skagen Kon-Tiki.

John Bredvig opdagede fejlen, fordi han i mange år har benyttet muligheden for at give sine børn en skattefri gave hvert år, og for nogle år siden gav han sine tre børn nøjagtig den samme investering i Skagen Kon-Tiki.

Den nu pensionerede professionelle investor opdagede under gennemgangen af børnenes årsopgørelser, at den ene søn havde betalt 19.300 kr. mere end datteren og den anden søn.

»Jeg kontaktede med det samme min søns bank, fordi det stod klart for mig, at han havde betalt for meget i skat. Men banken forsikrede mig om, at den ikke havde indberettet et forkert beløb, hvilket jeg ellers havde den mistænkt for,« siger John Bredvig, der har haft en længere mailkorrespondance med sønnens bank, Danske Bank, i næsten et år.

Finans er i besiddelse af en mail fra Danske Bank, hvoraf det fremgår, at den i oktober sidste år var i kontakt med Skattestyrelsen for at hjælpe kunden. Myndigheden gav dog dengang udtryk for over for Danske Bank, at Skattestyrelsen ikke havde begået en fejl.

John Bredvig er rystet over, at man ikke kan stole på Skattemyndighederne i Danmark. Foto: Brian Karmark.

John Bredvig følte sig derfor fanget som en lus mellem to store negle.

»Jeg vidste, at min søn havde betalt for meget i skat, men Danske Bank nægtede at have begået en fejl, og Skattestyrelsen ligeså. Så føler man sig magtesløs,« siger han.

Frustrationen førte til, at han kontaktede Finans, og så fik piben pludselig en anden lyd fra Skattestyrelsen.

»Jeg synes, at det er uhyggeligt, at vi som helt almindelige mennesker ingen hjælp kan få fra myndighederne, når vi selv eller vores bank henvender sig. Det er først, når pressen bliver involveret, at der sker noget,« siger John Bredvig.

Finans har forelagt sagen for en skatteekspert, og han ryster på hovedet over, at Skattestyrelsen har ladet 600 danskere været uvidende om, at de har betalt for meget i skat.

»Det er i mine øjne helt urimeligt, at Skattestyrelsen ikke for længst har givet besked til de berørte om, at den har opdaget en fejl. Styrelsen kunne også have underrettet pengeinstitutterne. I så fald havde Danske Bank eksempelvis ikke behøvet at bruge flere dage på at efterforske den konkrete sag,« siger Henning Boye Hansen, skatterevisor og chefkonsulent hos revisionsselskabet BDO.

Henning Boye Hansen er skatteekspert og chefkonsulent hos BDO, og han har ikke meget godt at sige om Skattestyrelsen i denne sag. Foto: Arkiv.

Han er overbevist om, at Skattestyrelsen har spillet med skjulte kort af en bestemt årsag.

»Den eneste forklaring på, hvorfor styrelsen ikke har udmeldt noget, synes at være, at styrelsen ikke ønsker, at der opstår tvivl om, hvorvidt dens systemer er sikret mod fejl. Nu ender den med det modsatte. At der opstår en sådan tvivl, og at de berørte bliver stærkt utilfredse med den manglende udmelding,« siger Henning Boye Hansen.

Skatteeksperten har svært ved at finde noget pænt at sige om Skattestyrelsen i denne sag.

»Det er selvsagt godt, at Skattestyrelsen har opdaget fejlen og arbejder på en løsning, men det er også det eneste pæne, man kan sige om styrelsen i denne sag,« siger Henning Boye Hansen,

Skattestyrelsen oplyser i en mail til Finans, at myndigheden ikke kan kommentere konkrete sager, men at de 600 danskere har betalt for meget i skat, fordi en række værdipapirer ved indgangen til 2020 skiftede skatteklassifikation, så de fremover skulle lagerbeskattes.

Styrelsen forsøgte efterfølgende at rette fejlen »maskinelt«, men det gik heller ikke godt.

»Det har senere vist sig, at denne maskinelle rettelse for nogle af de berørte borgere har været behæftet med fejl, således at de ikke automatisk har modtaget et forslag om en ny årsopgørelse. Det drejer sig om ca. 600 borgere. Der arbejdes lige nu med at finde løsninger, så der hurtigt kan blive ryddet op i sagerne,« skriver Skattestyrelsen.

Skagen Fondene, der står bag Skagen Kon-Tiki, oplyser, at den ikke ved, hvor mange af dens danske kunder som har betalt for meget i skat.

»Vi har ikke adgang til eller indsigt i den konkrete skatteindberetning på kundeniveau, og derfor har vi kun mulighed for at hjælpe, når kunder kontakter os,« siger Søren Risager Rasmussen, adm. direktør i Skagen Fondene i Danmark.

Den pensionerede John Bredvig håber, at Skattemyndighederne snart får hjulpet de 599 andre danskere, som har betalt for meget i skat - formentlig uden, at de ved det. Foto: Brian Karmark.

Skattemyndigheden har efter Finans’ henvendelse kontaktet John Bredvigs søn op til flere gange for at rette fejlen, og selvom familien er glad for, at der nu endelig bliver rettet ind, så sønnen kan nøjes med at betale den korrekte skat, sidder den 77-årige far, som tidligere har været med til at børsnotere flere danske virksomheder, alligevel tilbage med en dårlig smag i munden.

»Jeg vidste jo godt, at jeg selv kunne rette min søns årsopgørelse, så han kom til at betale den rette skat, men det ville jeg ikke. Vi skal kunne have tillid til myndighederne især i spørgsmål om skat, som for almindelige danskere er kompliceret. Hvorfor skal de små borgere kanøfles? Hvad med de 599 andre danskere, som formentlig ikke har opdaget, at de har betalt for meget i skat?,« siger John Bredvig.

Finans har forsøgt at få Skattestyrelsen til at svare på, hvorfor myndigheden ikke har henvendt sig til de berørte borgere for at oplyse dem om, at de har betalt for meget i skat på deres lagerbeskattede investeringer.

Vi ville også gerne vide, hvorfor Skattestyrelsen undlod at fortælle Danske Bank, at dens kunde havde betalt for meget i skat, da banken henvendte sig i oktober sidste år, selvom om styrelsen allerede i april sidste år fandt ud af, at den havde opkrævet for meget i skat. Men det har ikke været muligt at få et svar fra Skattestyrelsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.