Finans

Konkurrencerådet: Danske Bank og Nordea har taget for høje priser

De to store banker har haft for høje valutatillæg ved betalinger med Visa/Dankort i udlandet, lyder det fra Konkurrencerådet, der har påbudt bankerne at sætte valutatillægene ned. Danske Bank vil anke sagen.

Artiklens øverste billede
Det valutatillæg, som Danske Bank og Nordea har taget i forbindelse med brugen af Visa/Dankort uden for Europa, har ifølge Konkurrencerådet været for højt. Foto: Thomas Borberg.

Landets to største banker har taget sig for godt betalt i forbindelse med brugen af Visa/Dankort i udlandet. Sådan lyder det fra Konkurrencerådet, som mener, at Danske Bank og Nordea har overtrådt betalingsloven ved at have haft »urimeligt høje« valutatillæg.

Derfor har Konkurrencerådet pålagt de to banker inden for fire måneder at nedsætte valutatillæggene. Samtidig sender Konkurrencerådet et vink med en vognstang til landets øvrige banker om også at se deres valutatillæg efter i sømmene.

»Vi har i nogen tid været opmærksomme på, at flere banker har øget det valutatillæg, som opkræves, når man betaler med kort i udenlandsk valuta. Efter omfattende undersøgelser af de to største bankers valutatillæg har de nu fået påbud om at sænke det, og jeg vil da opfordre andre banker til at sikre sig, at deres valutatillæg heller ikke er for høje,« udtaler Christian Schultz, der er formand for Konkurrencerådet, i en pressemeddelelse.

Konkurrencemyndighederne begyndte at se nærmere på valutatillæggene i landets banker efter at have modtaget en henvendelse fra Forbrugerrådet Tænk, der klagede over, at banker havde sat deres valutatillæg op.

Ifølge konkurrencemyndighederne har undersøgelsen været meget omfattende, og derfor er der i første omgang blevet fokuseret på landets to største banker. De hævede i 2017 deres valutatillæg fra 1 pct. til 1,5 pct. af købsbeløbet ved brug af Visa/Dankort i Europa og fra 1,5 pct. til 2 pct. for uden for Europa.

»Det er vigtigt, at vi som forbrugere kan stole på, at vi ikke betaler urimeligt meget for at bruge vores betalingskort, når vi skal køber noget i udenlandsk valuta. Det er afgørelsen her netop med til at sikre,« lyder det fra Christian Schultz.

Danske Bank oplyser, at man vil anke sagen, da man grundlæggende er uenig i den måde konkurrencemyndighederne har regnet overskudsgraden af valutatillægget ud.

»De fokuserer på et delelement af den samlede betalingstransaktion og overskudsgraden på dette alene og ikke den samlede omkostning ved at udbyde et Visa/Dankort. Det skaber et misvisende billede af, hvad vi rent faktisk tjener på kortet. Historisk set er Visa/Dankort prissat baseret på de samlede omkostninger i forbindelse med at udbyde kortet til vores kunder og faktum er, at Visa/Dankort ikke har været profitabelt for Danske Bank de sidste fem år,« lyder det i en kommentar fra Stefan Singh Kailay, pressechef i Danske Bank.

Pressechefen oplyser, at man i Danske Bank løbende ser på, om der er en balance mellem bankens indtægter og omkostninger på de kort, som banken tilbyder.

»I de senere år er der sket store ændringer på kortområdet, som bl.a. har øget bankens omkostninger, og vi hævede derfor valutatillægget,« lyder det fra Stefan Singh Kailay.

Nordea oplyser i en pressemeddelse, at man i banken ikke er enig i afgørelsen, og at man vil bruge den kommende tid tid til at vurdere situationen og afgørelsen. 

»Vi er overraskede over afgørelsen og påbuddet. Vi mener ikke, vi har taget for høje priser på dette område, men derimod, at vi – i god tro – har fastsat vores priser på et frit, konkurrencedygtigt marked. Vi har fuld gennemsigtighed over for vores kunder på dette område. Hver gang man gennemfører en betaling i udenlandsk valuta med sit kort, kan man med det samme se, hvor meget man betaler i valutakurstillæg i vores wallet,« udtaler Mads Skovlund, chef for privatkunder i Nordea Danmark.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.