Finans

Banker indfører nyt gebyr: Nu skal du betale for ubenyttet kassekredit

Flere bankkunder oplever, at deres bank er begyndt at tage penge for ubenyttede kreditter.

Artiklens øverste billede
Spar Nord indfører pr. 1. august et gebyr til kunder med ubenyttede kreditter. Foto: Spar Nord.

Flere banker er begyndt at opkræve et gebyr på kreditter, som kunderne slet ikke bruger. Det drejer sig bl.a. om Nykredit, Jyske Bank og Spar Nord.

Det viser en rundringning til landets største banker. Det betyder, at privatkunder i flere banker nu betaler for muligheden for at trække på en kredit.

Hvis en kunde eksempelvis har en kassekredit på 250.000 kr. tilknyttet sin lønkonto i Jyske Bank bare for en sikkerheds skyld, betaler vedkommende 1.875 kr. om året for den. Også selvom, der er plus på kontoen.

»Der er kunder, som er interesserede i den fleksibilitet, banken stiller til rådighed med en kredit, som ikke er udnyttet fuldt ud. Provisionen (gebyret, red.) er en del af den samlede prissætning på kreditter,« skriver Jyske Banks kommunikationsdirektør, Erik Qvirin Hansen, i en e-mail.

Ønsket er at få tilpasset kreditmaksima til de aktuelle behov som kunden har.

Mail fra Spar Nord

Han peger på, at gebyret er med til at adfærdsregulere kunderne.

»Man kan også se provisionen som noget, der spiller ind på kundeadfærden, så kunderne ikke får stillet større kredit til rådighed, end de rent faktisk har behov for,« skriver Erik Qvirin Hansen.

Spar Nord oplyser i en e-mail, at den for nylig har sendt et brev ud til de kunder, som har ubenyttede kreditter, hvori banken varsler, at kunderne pr. 1. august skal betale et gebyr for at have kreditten tilknyttet.

Alle kreditter til andelsboligejere skal betale en årlig provision på 0,5 pct.

Mail fra Nykredit

»Der betales ikke højere rente for det beløb, der faktisk trækkes på kreditten, men en provision for den uudnyttede del. Ønsket er at få tilpasset kreditmaksima til de aktuelle behov, som kunden har – alternativt at få prissat den ekstra fleksibilitet som en høj trækningsret giver kunden,« lyder det fra kommunikationschef Neel E. Rosenberg.

Nykredits kunder med en kredit tilknyttet et andelsboliglån betaler også et gebyr.

»Alle kreditter til andelsboligejere skal betale en årlig provision på 0,5 pct. af kredittens maksimumbeløb,« skriver realkreditgigantens pressechef, Rikke Gredsted Seidenfaden.

Forbrugerrådet Tænk vil ikke kritisere bankerne for at indføre gebyret, fordi det koster bankerne penge at give kunderne tilsagn om kreditter, da de skal reservere kapital, når de gør det.

Generelt synes jeg, at bankerne tager godt fat i deres kunder med gebyrer.

Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk

»Men generelt synes jeg, at bankerne tager godt fat i deres kunder med gebyrer. Og formålet med et gebyr på ubenyttede kreditter er vel at få kunderne til at blive irriterede og mindske eller helt fjerne dem,« siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk

Han frygter, at det bliver endnu en pengemaskine, hvor bankerne skruer mere op for prisen, end kapitalbelastningen berettiger.

»Det lyder umiddelbart højt, hvis man skal betale 0,7 pct. af en ubenyttet kredit, men jeg kan ikke vurdere, om det er rimeligt i forhold til prisen for den kapitalbelastning, som banken påføres,« siger Morten Bruun Pedersen.

En bankekspert forsvarer bankerne.

»Bankerne tjener først og fremmest penge på at låne penge ud, men de bliver også kreditbelastet, selvom de blot har givet et tilsagn om et lån, og det er derfor, at de tager et gebyr for en ubenyttet kreditfacilitet,« siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

Det kan altid betale sig at forhandle med sin bank.

Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet

Han peger på, at mange danskere synes, at det er rart at have adgang til en kredit på måske op til 500.000 kr., selvom de reelt ikke har og aldrig får brug for at benytte den. Og det er dyrt for bankerne

»Hvis bankerne ikke lader kunderne betale for en ubenyttet kreditfacilitet, er det jo i virkeligheden de kunder, som rent faktisk låner penge i banken, som betaler udgiften. Det er unfair. Jeg synes derfor ubetinget, at det er rimeligt, at kunderne skal betale for det,« siger Lars Krull.

Han opfordrer dog kunderne at forhandle om gebyret. Bankerne vil nemlig strække sig langt for at holde på de gode kunder.

Finans har været i kontakt med en kunde i Spar Nord, som ønsker at være anonym. Kunden brokkede sig over det nye gebyr i banken på en ubenyttet kredit og har netop fået den nordjyske bank til droppe gebyret over for ham.

»Det kan altid betale sig at forhandle med sin bank,« siger Lars Krull.

Danske Bank og Nordea oplyser, at deres kunder ikke betaler for ubenyttede kreditter – eksempelvis en kassekredit eller en andelsboligkredit.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.