Finans

Danske Bank forbereder sig på svære samtaler om konkurs med erhvervskunder

Som Danmarks største bank har man en forpligtelse til at vurdere, hvilke virksomheder der kan bidrage til væksten fremadrettet, lyder det fra direktøren for erhvervskunder.

Artiklens øverste billede
Christin Tuxen, erhvervskundedirektør i Danske Bank. Foto: Danske Bank

Det er med »blødende hjerte« og »stor sorg«, har det lydt fra flere virksomhedsejere, der for nylig måtte dreje nøglen om som følge af tårnhøje driftsomkostninger og usikre tider.

Konkurstallene er stigende, og det betyder, at man i Danske Bank forbereder sig på at tage svære samtaler med særligt små virksomhedskunder om, at nogle af dem må forberede sig på at kaste håndklædet i ringen, før gælden vokser sig for stor.

Det fortæller Christin Tuxen, der er direktør for erhvervskunder i Danske Bank.

»Der bliver behov for, at vi tager nogle af de svære samtaler i den her periode, hvor vi må sige: Kære virksomhedsejer. For at sikre, at du ikke står med en stor personlig gæld på den længere bane, er det nu, vi skal se på, hvordan vi får afviklet din forretning på den bedst mulige måde.«

Hun konstaterer, at der bag en enkeltmandsvirksomhed typisk vil være en ejerleder og en familie.

»Der er jo menneskeskæbner bag det her. Vi skal sikre, at det menneske, der har haft virksomheden, kommer ud med skindet på næsen.«

Der er virksomheder, der har udspillet deres rolle i forhold til at kunne skabe værdi for samfundet.

Christin Tuxen, direktør for erhvervskunder i Danske Bank

Hendes store fokus bliver den kommende tid at sikre, at den ventede konkursbølge ikke kommer til at tage ellers levedygtige virksomheder med sig. Det vil være ærgerligt for samfundet og den erhvervsdrivende, siger hun.

Christin Tuxen kalder det en »kerneopgave« for Danske Bank at vurdere, hvad der skal til, for at en virksomhed kan være levedygtig på den lange bane – eller om der modsat ikke er nogen god vej uden om en konkurs.

»Som bank har vi en forpligtelse til at vurdere, hvilke virksomheder der kan bidrage til væksten fremadrettet.«

Nogle kunder har blot brug for lidt ekstra likviditet i en periode. Andre har brug for at skære i omkostningerne. Og så vil der være nogle, som har udspillet deres rolle. Det er dem, Danske Bank skal hjælpe med afvikling.

»Det kan lyde lidt hårdt, men det er dem, som skal afvikles på en god og ordentlig måde, sådan at nye virksomheder kan opstå. Det er det mantra, vi bliver nødt til at holde fast i. For det er også det, der giver plads til, at nye virksomheder kan fødes, og det er det, der gør os rigere som samfund.«

Hun peger på, at vi skal have nye virksomheder ind, der løser nogle af de problemer, samfundet har, og som ændrer sig over tid. Løsninger på digitalisering og bæredygtighed er eksempelvis nogle af de ting, der efterspørges.

Under coronakrisen har samfundet haft en lang periode med unaturligt lav afgang af virksomheder fra dansk erhvervsliv. Det er den bølge, der bliver udløst nu, siger Christin Tuxen.

I sidste uge viste nye tal, at antallet af konkurser i de seneste fire måneder ikke er set højere siden finanskrisen i 2009 og 2010.

Som økonom mener Christin Tuxen dog, at man skal betragte virksomhedsdøden fra et samfundsperspektiv.

»Det er meget naturligt, at nogle virksomheder fødes, og nogle dør i erhvervslivet hen over konjunkturcyklen.«

Der er jo menneskeskæbner bag det her.

Christin Tuxen, direktør for erhvervskunder i Danske Bank

Det er især stigende priser på råvarer, energi og rentestigninger, der gør livet svært for mange virksomheder i øjeblikket. Dem, der er mest udfordret af de faktorer, bliver dem der får svært ved at komme gennem krisen, vurderer Tuxen.

Bygge- og anlægsindustrien har været udfordret i noget tid, transport- og logistikbranchen er også ramt, mens detailbranchen og virksomheder med store energiomkostninger til omsætningen også presses. Det er eksempelvis slagteren, bagermesteren og gartnerierne, der står for skud i denne tid.

Christin Tuxen peger desuden på ejendomsbranchen, som også kæmper med de stigende priser.

»Det er her, hvor fårene begynder at blive skilt fra bukkene, i forhold til hvilke ejendomme der har lave energi-driftsomkostninger og hvilke der har høje,« siger hun.

De høje energiprisstigninger er blevet drevet af et udbudschok, fordi Vesten ikke længere kan få russisk gas som følge af krigen i Ukraine. Men prisstigningerne var måske kommet alligevel på den længere bane som følge af en højere CO2-beskatning, påpeger Christin Tuxen.

»Det er med til at skubbe på den grønne omstilling på den længere bane. Men det går hurtigere nogle steder, end det er ønskværdigt.«

Hun opfordrer virksomheder til at forberede sig ved at afdække alle risici, selvom det ikke er alle, der står i akutte udfordringer nu.

»Hvis man som virksomhed er i stand til at være en lille smule på forkant med forskellige ting, der kan ramme en, vil vi opfordre til, at man kigger på, om man kan afdække nogle af de klassiske finansielle risici,« siger direktøren, der peger på valuta- og renterisici og den stigende dollar.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.