Finans

Kunders lån forlænges med flere år: Banker fortæller intet om det

Flere banker informerer ikke kunder om konsekvensen af, at renten på deres lån stiger. Det ville være fint at få med, erkender Arbejdernes Landsbank.

Artiklens øverste billede
Flere banker øger løbetiden på kunders lån ved rentestigninger, men det får kunderne ikke at vide. Illustration: Anders Vester Thykier.

Arbejdernes Landsbank, Nykredit og en stribe andre banker giver ikke deres kunder basale oplysninger om konsekvensen, når renten på deres lån stiger.

Renten er steget kraftigt i år, og det har fået landets banker til at hæve renten på kundernes lån. Men flere kunder kritiserer nu, at deres bank kun informerer sparsomt om manøvren.

I et brev skriver Arbejdernes Landsbank til en kunde, hvad renten på hendes andelsboliglån er steget fra og til, og hvad den månedlige ydelse er.

»Løbetiden er i alt 294 måneder,« står der endvidere i brevet, som Finans har set.

Men det fremgår ikke, at løbetiden er blevet forlænget som følge af rentestigningen. Det fremgår heller ikke, hvad den oprindeligt var. Den tidligere løbetid fremgår af det forrige brev, som banken sendte mere end en måned tidligere.

Ved at sammenholde de to breve kan kunden få overblik over, at rentestigningen har forlænget løbetiden med mere end to et halvt år, og dermed kan hun regne ud, hvad rentestigningen kommer til at koste.

Hun ønsker ikke at stå frem med navn, men finder informationsniveauet uacceptabelt, ligesom hun ikke finder det rimeligt, at banken automatisk hæver løbetiden i stedet for at give hende muligheden for at betale en højere ydelse.

»Jeg frygter, at almindelige folk, der ikke er særlig opmærksomme, potentielt påføres en stor ekstra omkostning i bankens favør, som mange nok først vil bemærke om flere år, når de troede, at lånet var afbetalt,« skriver kunden i en mail.

Hun undrer sig over, at bankens metode er lovlig.

Det er den ifølge Finanstilsynet, hvis vilkårene, der muliggør en ændring af løbetiden, fremgår af den oprindelige låneaftale. Der findes ifølge tilsynet ikke præcise regler for, hvordan informationen om renteforhøjelser skal gives til kunder.

»Men hvis kunden henvender sig, skal banken fortælle, hvordan løbetiden er ændret. Så man behøver ikke som kunde selv at stykke de informationer sammen, men kan i stedet bede banken om dem,« siger Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet.

Selv om der ikke er håndfaste regler, kritiserer Forbrugerrådet Tænk bankernes adfærd.

»Banker bør helt klart oplyse kunderne om, at lånets løbetid stiger, for mange kunder styrer efter at få deres lån ud af verden på et bestemt tidspunkt. Det er ikke i orden, at man skjuler løbetidsforlængelser. Det er trods alt vigtigt for folks privatøkonomi,« siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

I den kommende tid vil forbrugernes vagthund kigge nærmere på bankernes kundebreve om renteforhøjelser.

Arbejdernes Landsbank erkender, at det »ville være en fordel«, hvis banken i kundebrevene informerede om, at løbetiden er forlænget, og hvad konsekvensen er for kunden.

»Jeg er enig i, at det vil give forbrugerne et bedre overblik. Det ville være fint at få med,« siger Jesper A. Nielsen, forretningschef i Arbejdernes Landsbank.

Det er ikke banken selv, der står for teksten i kundebrevene, men derimod dens datacentral, BEC. Den omfatter også banker som Nykredit, Spar Nord og Handelsbanken, som ifølge BEC derfor informerer kunder på samme måde.

»Det er et brev, der defineres i fællesskabsregi for at leve op til lovgivningen. Ændrer vi det, skal vi ændre i den motor, der genererer breve på alle lån. Der er ikke lavet rentestigninger i 10 år, men jeg tænker, at vi skal have genbesøgt de værktøjer, vi anvender,« siger Jesper A. Nielsen fra Arbejdernes Landsbank.

Han kan ikke svare på, hvorfor brevene for 10-12 år siden blev udformet, som de gjorde.

Heller ikke Nykredit, som er det største medlem på BEC’s datacentral, er tilfreds med kundebrevene.

»Nykredit er enig i, at det i BEC’s kundebreve kan tydeliggøres overfor kunden, hvilken betydning renteændringen har for kundens lån. Det er en drøftelse, som vi gerne vil løfte med de andre pengeinstitutter, som anvender BEC,« skriver Nykredits presseafdeling i en mail til Finans.

Banker bør helt klart oplyse kunderne om, at lånets løbetid stiger.

Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk

Nykredit har besluttet at supplere oplysningerne fra brevene med en orientering af kunderne via netbank og e-boks.

»Her har vi varslet kunderne om, at de fleste kunder med lån vil opleve, at rentestigningen medfører, at den månedlige betaling vil være uændret, og at lånet derfor skal betales tilbage over en længere periode,« skriver Nykredit.

Ifølge BEC får alle kunder i banker, der er tilknyttet datacentralen, den samme information om renteforhøjelser på deres lån.

»Ja. BEC genererer og udsender brevene med de standardtekster, som medlemspengeinstitutterne har besluttet sammen,« oplyser kommunikationschef Jens Møller Nielsen i en mail.

Hvorfor laver BEC kundebreve, hvoraf det ikke fremgår, hvor meget løbetiden stiger –og hvor meget den samlede ydelse stiger - ved rentestigninger?

»Det er en tekst, som pengeinstitutterne har besluttet år tilbage, da der sidst var stigende renter. Men vi vil drøfte med pengeinstitutterne, om vi skal beregne og oplyse flere informationer,« skriver han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.