Konsekvens af nedtur på boligmarkedet: Solgt eller gratis er på retur
Færre ejendomsmæglere tilbyder solgt eller gratis til kunderne som følge af især længere liggetider.
Antallet af ejendomsmæglere, som tilbyder solgt eller gratis til kunderne, falder i takt med de faldende boligpriser.
Det viser en rundringning til en række aktører i ejendomsmæglerbranchen.
»Solgt eller gratis er et produkt, som bliver skubbet lidt bagud på hylden, når det er sværere at sælge boliger,« siger Jan Nordmann, kommunikationsdirektør i landets største ejendomsmæglerkæde EDC.
Han peger på, at i perioder, hvor boliger enten ikke bliver eller er længere tid om at blive solgt, kan det være for dyrt at opretholde solgt eller gratis-konceptet.
Og sådan en periode er vi inde i. Salgs- og liggetiderne er steget, mens priserne er faldet.
Det er dog ikke alle sælgere, som er klar over, hvor meget mindre danskerne er villige til at betale for en ny bolig i forhold til i begyndelsen af året.
»Nogle gange insisterer kunder på en pris, der er for høj. I sådanne tilfælde kan mægleren vælge at sige: Ok, vi giver det et skud, selvom vores ekspertise siger os, at prisen er for høj. Der kan det være knap så hensigtsmæssigt for mægleren at tilbyde solgt eller gratis,« siger Jan Nordmann.
Nykredit oplyser, at kæden ikke har statistik over, om solgt eller gratis-tilbud til kunderne er faldet.
Mæglerne er ved at tilpasse sig de nye tider på boligmarkedet og kigger derfor også på deres omkostninger.
Ejendomsmæglernes brancheorganisation vurderer dog, at ejendomsmæglerkæden EDC har ret i, at færre mæglere tilbyder solgt eller gratis.
»Mæglerne er ved at tilpasse sig de nye tider på boligmarkedet og kigger derfor også på deres omkostninger. Og når liggetiden stiger, så kan der være en kalkule i retning af, at det er sværere at få solgt en bolig end tidligere inden for aftaleperioden. Derfor kan nogle mæglere nå frem til, at de så vil have dækket nogle af deres omkostninger,« siger Anders Palmkvist, vicedirektør i Dansk Ejendomsmæglerforening.
Der er en række faste udgifter for en ejendomsmægler i forbindelse med et boligsalg. Der skal indhentes en række dokumenter, som der skal betales for som f. eks. servitutter, ejendomsdatarapport mv.. Det er disse udgifter, som mæglerne nu i højere grad kræver betaling for.
»Ellers bliver det de få boligejere, som får solgt, der kommer til at betale udgifterne. Og dem kan der også blive færre af, fordi mæglerne får flere retursager i tider, hvor boligsalget går lidt trægt. Folk trækker simpelthen boligen fra markedet og venter på bedre tider,« siger Anders Palmkvist.
EDC vurderer, at mæglerne især har trukket tilbuddet om solgt eller gratis tilbage i områder, hvor prisudviklingen på boligmarkedet har været dårligst. Her har sælgerne ikke vænnet sig til de nye tider.
»Men det er vigtigt at understrege, at solgt eller gratis stadig findes derude. Der er aftalefrihed mellem ejendomsmæglere og kunderne, og danskernes boliger har en meget forskellig salgbarhed, så nogle gange vil mæglerne stadig gerne tilbyde solgt eller gratis,« siger Jan Nordmann fra EDC.