Finans

Danskere snyder sig selv for 2,4 mia. kr. i pension

Kunder i Danica Pension kan booste opsparingen med 600 mio. kr., hvis de holder op med at overforsikre sig. Det svarer til 2,4 mia. kr. for alle danskere.

Artiklens øverste billede
Adm. dir. Per Klitgård fastslår, at alene hans kunder i Danica Pension kan øge opsparingen med 600 mio. kr., hvis de stopper med at overforsikre sig.

Titusindvis af danskere snyder sig selv for en formue i pensionsopsparing, fordi de overforsikrer sig.

Det fastslår landets næststørste kommercielle pensionsselskab, Danica Pension, som har identificeret 30.000 kunder, der er overdækkede på deres forsikring mod tab af erhvervsevne. Dem tager selskabet nu fat i.

»Vores overforsikrede kunder kan øge pensionsopsparingen med op mod 600 mio. kr., hvis de får tilrettet forsikringsdækningen og bruger besparelsen til at spare op,« siger Per Klitgård, adm. dir. i Danica Pension.

I snit kan kunderne spare 100 kr. om måneden på deres forsikringer, hvilket svarer til 20.000 kr. i ekstra opsparing, når der tages højde for det antal år, kunderne har tilbage at spare op i, før de går på pension. Danica Pension sidder på knap en fjerdedel af det kommercielle marked, og hvis selskabets kunder er repræsentative, kan alle danskere spare 2,4 mia. kr. mere op.

»For mig at se er potentialet endnu større, for det her gælder ikke kun for kunder i kommercielle selskaber, men også for kunder med arbejdsmarkedspensioner,« siger Per Klitgård.

Pensionseksperter roser Danicas tiltag.

»Det er et yderst fornuftigt tiltag. Danica Pension arbejder generelt meget med proaktiv rådgivning af kunderne, men det er ikke nemt, fordi selskaberne ikke automatisk får at vide, hvis deres kunders dækningsbehov ændrer sig som følge af nyt job, skilsmisse mv.,« siger Søren Andersen, selvstændig pensionskonsulent.

Ifølge analysefirmaet AFPR har Danica godt styr på sine it-systemer, hvilket er forudsætningen for at identificere kunder med et behov.

»Det er min erfaring som rådgiver, at alt for mange danskere har forkerte dækninger, og at pensionsselskaberne ikke gør nok ved det. Normalt er det kunderne selv, som skal reagere,« siger Jørgen Svendsen, aktuar og partner i AFPR.

Konkurrenter som PFA Pension og Nordea Liv & Pension er ifølge pensionsmægleren ikke ligeså langt fremme som Danica. Selv siger selskaberne dog, at de er i fuld gang.

»PFA har løbende arbejdet med at integrere viden om livshændelser og andre personlige data i vores kundedialog og rådgivning. Gennem vores kundeprogram giver vi dem besked, når der er noget, de skal vide eller bør gøre,« siger Mikkel Friis-Thomsen, kommunikationsdirektør i PFA.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.