Kunderne uddeler store klø til Nykredits bankforretning
Der er tilbagegang over stort set hele linjen i en omfattende kundemåling af Nykredit Bank.
Nykredits realkreditforretning har været i strid modvind, siden koncernen sidste år annoncerede prisstigninger i Totalkredit, og nu viser en stor kundemåling, at der også er problemer i Nykredits bankforretning.
Ifølge konsulenthuset Voxmeter mistede Nykredit Bank ca. 5.800 kunder sidste år, og kundetilfredsheden raslede ned.
»Det ser ud til, at Nykredit bruger energien på strategi og koncernens overordnede konstruktion og ikke fokuserer på det, man bygger sin forretning på, nemlig kunderne,« siger adm. dir. Christian Stjer fra konsulenthuset Voxmeter, der står bag den store måling af kundetilfredsheden i landets 20 største banker.
Tilbagegang i den samlede kundetilfredshed:
Kun to banker - Nordea og Sparekassen Vendsyssel - har haft en større tilbagegang i den samlede kundetilfredshed end Nykredit Bank, som næsten 4 ud af 10 kunder overvejer at forlade. I forhold til 2015 mener færre kunder, at bankens prispolitik er fair, og hver ottende kunde overvejer at klage over banken.
»Næsten over hele linjen er der ting, der gør, at banken ikke er attraktiv set med kundernes øjne. En stor andel kunder har uheldige og dårlige oplevelser, og tendensen er, at det stadig går den forkerte vej for banken. Det kan vi se på vores ugentlige målinger,« siger Christian Stjer.
Nykredit Bank erkender, at 2016 var et udfordrende år.
»Udviklingen for Nykredit Bank er negativ, og det er givet påvirket af det år, vi som koncern har været igennem. Men det her er vores bord i banken, og der er ikke andet at gøre end at sige, at kundedialog og kundenærhed står øverst på agendaen i 2017. For det her skal vi tage alvorligt,« siger Henrik Rasmussen, bankdirektør i Nykredit Bank.
Han oplyser, at Nykredit Bank kan genkende tendensen i Voxmeters kundemåling, men ikke det faktiske tal med 5.800 mistede kunder.
»Vi mistede samlet set kunder sidste år, men det dækker over, at vi fik ca. 12.000 flere bolighelkunder i løbet af året. Altså boligejere, som bliver helkunder hos os. Det er dem, vi strategisk satser på,« siger Henrik Rasmussen.
Relativt få superloyale kunder:
Mange kunder overvejer at forlade banken:
14 pct. af kunderne overvejer at klage over Nykredit Bank:
Blandt de fire banker, færrest kunder mener har en fair prispolitik: