Finans

Vagthund advarer: Finanssektoren skal have bedre styr på kundernes følsomme data

Landets forsikrings- og pensionsselskaber skal til eksamen hos Finanstilsynet om personfølsomme kundedata for at undgå skandaler som Se og Hør og Nets-sagen.

Artiklens øverste billede
Vicedirektør i Finanstilsynet Jan Parner vil have finanssektoren til at være opmærksom på kunders personfølsomme data. For de kan være i høj kurs, hvis der er tale om eksempelvis kendte mennesker.

Der skal være fuldstændig styr på de følsomme data, som landets forsikrings- og pensionsselskaber ligger inde med om deres kunder.

Det kræver Finanstilsynet, der nu - efter at være stødt på flere eksempler på problematiske forhold - løfter pegefingeren over for de to brancher. Tilsynet kræver, at hvert selskabs bestyrelse senest til sommer udførligt redegør for håndteringen af personfølsomme data, så kunderne ikke behøver at frygte misbrug.

»Selskaberne kommer mere og mere i besiddelse af personfølsomme data. Man skal som selskab overveje, om det sker inden for lovens rammer,« siger Jan Parner, vicedirektør i Finanstilsynet.

Tilsynet har endnu ikke et samlet overblik over, hvor store problemerne er med mangelfuld håndtering af personfølsomme oplysninger. Men skandalen om Se og Hør og Nets er et eksempel på, hvor galt det kan gå. Her lækkede en it-specialist personfølsomme data om kendte fra Nets til ugebladet.

Ifølge en ekspert er finanssektoren særligt udfordret.

»Det specielle for den finansielle sektor er, at man har en meget stor mængde af følsomme personoplysninger. Jo flere man har, jo større risiko er der for, at noget går galt,« siger Peter Blume, professor og dr. jur. på Københavns Universitet.

En problemstilling er, hvilke ansatte der har adgang til data, og om det registreres, hvem der henter følsomme data. En anden er selve opbygningen af databaser med personfølsomme oplysninger. Et eksempel er forsikringsselskabers tilbud om rabat på bilforsikringer, hvis kunder accepterer, at der indhentes data om deres kørsel. Det kaldes telematics og giver mulighed for at se, om f.eks. en kendt dansker jævnligt parkerer bilen hos en anden end ægtefællen.

»Det er vigtigt, at selskaberne tænker sig om i deres design af systemer, så de ikke løber ind i problemer. Det gælder f.eks., når de går ind i uopdyrket land som datastrømme via apps. Brug af telematics i forsikringsbranchen er et andet område, hvor man virkelig skal passe på, hvordan man håndterer data,« siger Jan Parner.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.