Telenor opskriver værdien af sin danske forretning med 1 mia. kr.
Det norske teleselskab Telenor trak 6.000 danske kunder til sig i 2017.
Bedre resultater gennem 2017 har fået Telenor til at opskrive værdien af sin danske forretning med 1,2 mia. norske kr. - eller 957 mio. danske kr.
Det norske teleselskab nåede i 2017 et overskud på 849 mio. norske kr. i Danmark, når man ser på driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger og særlige poster, EBITDA. Det er en stigning fra 609 mio. norske kr. i 2016.
- Jeg er meget tilfreds med den udvikling, som vores forretning er inde i. Vores EBITDA-indtjening stiger med cirka 40 pct. i år, og vi begynder at se effekten af vores strategi og de effektiviserings- og digitaliseringstiltag, som vi har igangsat de senere år.
- Vi formår at øge vores omsætning og samtidig opretholde en sund og stabil kundebase, hvilket bekræfter, at vi er på rette vej, siger Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark, i en kommentar.
Telenor nedskrev i 2015 værdien af sin danske forretning med 2,1 mia. norske kr., men som følge af bedre resultater i Danmark er værdien nu blevet opskrevet med 1,2 mia. norske kr.
Det skyldes, at resultaterne i Telenor Danmark er forbedret takket være besparelser og et mindre konkurrencepræget marked end tidligere.
I fjerde kvartal var der dog tilbagegang på det danske marked målt på EBITDA før særlige poster, som faldt til 148 mio. norske kr. fra 184 mio. norske kr. i samme periode af 2016. Det skyldes højere omkostninger - blandt andet til markedsføring og projekter til forbedring af kundeløsninger.
Telenor har samlet 1,83 mio. mobilkunder i Danmark. Teleselskabet vandt 1000 mobilkunder i fjerde kvartal og 6000 over hele 2017. Til gengæld har selskabet tabt 10.000 fastnetkunder og 11.000 bredbåndskunder.
/ritzau/FINANS