Investor

Norden-topchef: Bredt opsving driver væksten

Rederiet Nordens adm. direktør, Jan Rindbo. Foto: Lars Krabbe Foto: Lars Krabbe

Hos det danske tørlast- og produkttankrederi D/S Norden er der tirsdag morgen tilfredse miner, efter at selskabet har offentliggjort regnskab for 2017.

- Vi er selvfølgelig rigtigt glade, fordi vi leverer profit for første gang i fem år, og det er selvfølgelig et vendepunkt for os, siger administrerende direktør i Norden Jan Rindbo til Ritzau Finans.

For hele 2017 viste det justerede resultat et overskud på 28,4 mio. dollar. Det var inden for det forventningsinterval på 20 til 35 mio. dollar, som selskabet meldte ud for året i januar 2018. I 2016 havde Norden et underskud på 34,6 mio. dollar.

Især tørlastforretningen viste i fjerde kvartal af 2017 en meget positiv udvikling, der har været med til at gøre tallene sorte frem for røde. Tørlastmarkedet har været præget af en stigende rater. Men det er ikke kun det, der har givet gode resultater for virksomheden, forklarer Jan Rindbo til Ritzau Finans.

Han henviser til opsplitningen af tørlastforretningen i to nye divisioner - Dry Operator og Dry Owner, der har to forskellige mål.

Den første division er Nordens kortsigtede tørlastaktiviteter, mens sidstnævnte vil dække over den mere langsigtede eksponering og den traditionelle rederidrift med ejede skibe og lange kontrakter.

- I Dry Operator har vi en langt mere agil tilgang til markedet, hvor vi ikke er afhængig af at eje skibe, så der kan vi hurtigt skifte vores positioner i markedet.

Dry Operator-divisionen landede et EBITDA-resultat på 14,1 mio. dollar, mens Dry Owner sejlede et resultat hjem på 14,8 mio. til rederiet.

- Det, der virkeligt trak læsset i fjerde kvartal, er jo egentlig det bredere opsving i verdensøkonomien. Det er det, der har drevet vækst, siger han.

Hvor Jan Rindbo er godt tilfreds med, hvordan tørlastforretningerne har udviklet sig i 2017, ser han mindre positivt på produktankforretningen.

- Jeg kunne godt have tænkt mig et bedre tankmarked, siger han.

Det skyldtes blandt, at andet raterne på Atlanterhavet var lavere, fordi flere raffinaderier havde gang i vedligehold i begyndelsen af fjerde kvartal.

Til gengæld har han positive forventninger til, hvordan markedet vil udvikle sig i 2018.

- Vi forventer en positiv efterspørgsel de næste mange år. Lagrene bliver bragt ned, og der er et bredt opsving i verdensøkonomien. Samtidig ser vi en aftagende vækst i flåden de kommende år, og hvis lagrene bliver bragt ned og mere transport skal foregå til søs, så tegner der sig et rigtig positivt billede i produkttank.

Samme udvikling gør sig gældende på tørlastmarkedet, hvor nybygningerne af skibe ifølge Jan Rindbo er på det laveste niveau siden 1999.

Så selvom selskabet ser en lidt lavere vækst i Kina, giver det ikke årsag til hovedbrud for rederiet.

- Som udgangspunkt er vi ikke nervøse for, at væksten i efterspørgslen er faldende, så længe udbuddet bliver tilpasset, og det er det, vi ser nu, siger han.

Hele forretningen venter i år et positivt justeret resultat på mellem 10 og 50 mio. dollar.

I sidste meldte den amerikanske præsident Donald Trump ud, at der skal lægges yderligere told på stål og aluminium eksporteret til USA.

Isoleret set bekymrer den hypotetiske metaltold ikke Jan Rindbo, da stål kun udgår 1 pct. af markedet til USA, forklarer han.

- Men det er klart, at det skaber usikkerhed, som man kan være nervøs for. Det er selvfølgelig negativt, siger han.

Han påpeger dog, at det understreger vigtigheden af hurtigt at kunne omstille forretningen.

- Det viser, at det er vigtigt at have stor agilitet i forretningen, så vi netop kan tilpasse os, når der ændres på toldsatser, eller hvad der ellers sker i verdensøkonomien.

Norden udbetaler ikke udbytte til aktionærerne.

Læs også
Top job