- Opdateret 27/11/2018 kl. 14:31
Børsnotering i modvind: It-firma udskyder børsdebut og sænker prisen
Adform, der laver digital infrastruktur til reklamebranchen, har ændret på udbuddet forud for børsnoteringen.
Børsnoteringen af Adform kører ikke helt som planlagt. Udbuddet i it-firmaet, der laver digital infrastruktur til reklamebranchen, er nemlig blevet ændret kort tid, inden det var planlagt, at selskabet skulle på børsen.
Det oplyser selskabet i en meddelelse, hvor det fremgår, at børsdebuten er blevet udskudt, prisen er blevet sænket, og at de eksisterende ejere som udgangspunkt ikke sælger ud af aktierne. Aktiesalget skulle være sluttet den 29. november med første handelsdag den 30. november, men det er nu udskudt, så aktiesalget først slutter den 4. december og børsdebuten bliver den 5. december.
Ifølge Per Hansen, der er investeringsøkonom hos onlinebørsmægleren Nordnet, er der dermed blevet tændt advarselslamper.
»Der findes ingen regler uden undtagelser, men historiske erfaringer siger, at de gode emissioner bliver revet væk i en sådan grad, at hvis udbudsprisen bliver hævet i emissionsperioden, er det alligevel en god ide at ansøge om deltagelse. På samme måde tilsiger historien også, at i de situationer, hvor udbudsprisen falder på grund af svigtende eller skuffende interesse, bliver prisen ikke sænket tilstrækkelig meget. En lavere udbudspris er således en advarselslampe, som tændes,« skriver han i en kommentar.
Adform ville tidligere sælge op til 39,47 mio. nye aktier til en pris i intervallet 19 - 24 kr. Derudover var det planen, at de eksisterende ejere, herunder de tre stiftere, ville sælge 6,98 mio. aktier.
Det er nu ændret, så Adform vil sælge 46,9 mio. aktier til en pris på 16 kr. pr. aktie, og de eksisterende ejere kun vil sæge ud af deres aktier, hvis der sker en overtegning.
»Strukturen er tilpasset for at imødekomme volatiliteten på de finansielle markeder og med det formål at skabe et stærkt fundament for Adform som et børsnoteret selskab. Baseret på den justerede tilbudsstruktur har selskabet modtaget ordreindikationer fra en lille gruppe af store danske institutionelle investorer for mere end halvdelen af basistilbudet,« skriver Adform.
Ifølge det gamle udbud ville markedsværdien af Adform ende mellem 1,04 og 1,32 mia. kr., men den bliver med det nye udbud nu 878 mio. kr.
Siden Adform den 5. november annoncerede planerne om at gå på børsen er det danske aktiemarked i form af C25-indekset steget med 0,9 pct.