Sanistål-direktør: Vi er lykkedes med planen forud for opjustering
En række nye aktiviteter i grossistkæden Sanistål er gået over al forventning, og det resulterede mandag morgen i, at selskabet for anden gang på kun en enkelt måned kunne opjustere sine finansielle forventninger til året.
De nye initiativer blev sat i værk i starten af 2016 i både industridivisionen, byggeridivisionen og ståldivisionen hos det Aalborg-baserede selskab, fortæller den administrerende direktør, Christian B. Lund.
- Det er vi lykkedes rigtigt godt med. Det er gået bedre end ventet, siger han til Ritzau Finans.
Det er forskelligt, hvad målet har været med de nye tiltag i de respektive divisioner. Nogle steder har målet været at få nye kunder, mens det andre steder har handlet om at sælge nye produkter til eksisterende kunder eller at få fat i nye geografiske områder.
I industridivisionen leverer Sanistål eksempelvis et system, der automatiserer og optimerer kundernes indkøb og vareflow, og det har resulteret i en øget omsætning for grossistselskabet.
- Kunderne reducerer deres vareforbrug og optimerer deres indkøbsprocesser, siger Christian B. Lund og uddyber:
- Det kan godt lyde underligt, men fordi de reducerer vareforbruget og finder ud af, at de kan gøre tingene smartere og mere effektivt, så handler de flere varer hos os. Vi har et kæmpe vareprogram, og når kunderne finder ud af, at de kan optimere de varer, de har i dag, så begynder de også at købe andre varer hos os. På den måde øger vi omsætningen, slår han fast.
Det er en tydeligt tilfreds direktør, der understreger, at stort set alle planerne i de enkelte divisioner er lykkedes. Ét geografisk marked volder dog fortsat grossistkæden vanskeligheder.
- Det eneste sted, hvor vi fortsat har nogle udfordringer, er i Baltikum, hvor vi stadig oplever nogle store fald på byggemarkedet. Men ellers er vi lykkedes med de planer, vi havde, i vores forskellige divisioner, siger topchefen, der også påpeger, at stålprisen er forbedret de seneste to måneder.
Sanistål har desuden øget synligheden på flere geografiske områder i både Danmark og Tyskland, hvor selskabet tidligere ikke var så stærkt repræsenteret. Fremgangen skyldes ikke én enkelt ting, men er båret af en række forskellige initiativer. Eksempelvis har selskabet i den seneste periode åbnet en del nye butikker på Sjælland, der betjener håndværkskunderne.
- Det er klart, at den investering har givet et afkast. Vi har også investeret i Lystrup Grossisten på Lolland Falster, som var et område, hvor vi gerne ville vækste, men det (fremgangen red.) skyldes generelt flere ting, siger Christian B. Lund.
Sanistål regner nu med et driftsoverskud før skat og renter, EBIT, på 110 mio. kr. i 2016. Tidligere ventede selskabet et overskud på 90 mio. kr. Det er anden gang på knap en måned, at Aalborg-selskabet opjusterer. Tilbage i juni blev forventningerne løftet med 10 mio. kr., men dengang skyldtes det et frasalg af det tyske datterselskab Hepa Wälzlager, der blandt andet sælger kuglelejrer, til den tyske koncern Zitec Gruppe.
- I starten af året skærpede vi strategien, og vi vil satse mere på kerneforretningsområder. Der er nogle ting, som vi ikke vil satse på fremadrettet - heriblandt vores datterselskab Hepa i Tyskland, som vi har solgt fra. Det gav den første opjustering, fortæller Sanistål-direktøren.
Ritzau Finans
Ritzau Finans