• Opdateret 19/07/2016 kl. 10:22
Investor

Fokus på nyt it-system koster nye kunder i Telenor

Artiklens øverste billede
Jesper Hansen, adm. direktør for Telenor Danmark. PR-foto: Telenor

Sådan lyder det fra Jesper Hansen, der er administrerende direktør for Telenor Danmark, efter at telekoncernen tirsdag morgen har aflagt regnskab for andet kvartal, hvor 18.000 danske mobilkunder skiftede væk fra selskabet.

- Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med, at vi har mistet kunder, men det var forventet, at andet kvartal ville være svært. Vi har implementeret et helt nyt it-system, og det er her, vi har haft fokus, for det har været et vigtigt for os.

- Og når man laver et så stort skifte, så er man lidt forsigtige med at tage nye kunder ind. Derfor har vi ikke været så aktive med kampagner, som vi normalt ville være. Så det er ikke mistede kunder, men nye kunder vi ikke har fået, siger Jesper Hansen.

Telenor formåede til gengæld at løfte driftsindtjeningen, blandt andet fordi man ikke har brugt så mange penge på at hverve nye kunder.

Telenors driftsoverskud før skat, renter samt af- og nedskrivninger, EBITDA, på det danske marked lød helt præcist på 136 mio. norske kr., hvilket var en fremgang fra 107 mio. norske kr. i samme kvartal året før.

Det nye it-system er efterhånden oppe at køre, og derfor regner Jesper Hansen med, at Telenors fokus på at hente kunder vil være, som det plejer.

- Vi regner med, at den resterende del af året bliver mere normal, hvor vi igen kan være mere udadvendte og bruger kræfter på at få kunder, hvilket vi af gode grunde ikke kunne her i kvartalet, fordi det har kostet mange ressourcer på den it-transformation, siger Jesper Hansen.

De danske teleselskaber har i løbet af det seneste år hævet priserne i et forsøg på at løfte indtjeningen, men set fra Telenors bord er konkurrencen lige så hård, som den har været de seneste mange år.

- Det danske telemarked er fortsat et af de mest konkurrenceprægede i Europa, og det vil det fortsætte med at være. Vi er presset på indtjeningen, og derfor har vi travlt med at digitalisere og transformere vores virksomhed, så vi bliver mere digitale og effektive, siger Jesper Hansen.

Jesper Hansen fortæller, at Telenor regner med at kunne se resultaterne af den igangværende transformation i slutningen af 2016 eller starten af 2017.

Flere iagttagere har løbende påpeget, at det er svært for de tre mindre spillere på det danske telemarked, Telenor, Telia og 3, at vokse indtjeningen, medmindre der sker en konsolidering.

I dag henter TDC omkring 95 pct. af den samlede indtjening på det danske marked. Jesper Hansen nøjes med at sige, at han gerne ser en fusion på det danske telemarked.

- En konsolidering ville i mine øjne være godt for det danske marked og de danske forbrugere. Vi forsøgte os sammen med Telia, men det lykkedes som bekendt ikke, men vi tror fortsat på, at en konsolidering ville være godt, siger han.

For nylig afviste TDC et bud fra en amerikansk kapitalfond, og det har fået flere aktieanalytikere til at spå, at Telia nu vil lægge et bud på TDC.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.