Louis Vuitton sælger populært tøjmærke
LVMH, koncernen bag haute couture-mærker som Louis Vuitton, Marc Jacobs og Bvlgari, sælger et af sine populære brands.
Donna Karan International, det franske luksusbrand, der hidtil har delt garderobe med andet luksuriøst haute couture som Bvlgari, Hublot, Fendi og Louis Vuitton, kommer nu på amerikanske hænder.
Det sker i en 650 mio. dollars (eller ca. 4,4 mia. kr.) handel mellem amerikanske G-III Apparel Group og franske LVMH eller Moët Hennessy Louis Vuitton, verdens absolut største luksusvareproducent med en omsætning på 217 mia. kr., der dermed for blot anden gang i sin 30-årige historie sælger et af sine mange, berømte luksusmærker. Første gang var Christian Lacroix i 2005.
Aktiekursen for LVMH Group steg markant ved markedets åbning mandag fra kurs 142,10 fredag til foreløbig 144,30 kl. 11 mandag.
Salget kommer blot et år efter, at Donna Karan, modeskaberen selv, forlod virksomheden. Hendes retræte banede vejen for en ny strategi for Donna Karan International, som LVMH primært baserede på det mere prisvenlige brand DKNY.
Donna Karan-brandet blev skabt og introduceret i 1984 af Donna Karan, men det var først i 1996, det blev kendt verden over. Brandet blev købt af LVMH i 2001 for 643 mio. dollars i håbet om øge salget i primært USA markant.
Det skete dog aldrig rigtigt, og brandet blev aldrig den megasucces, som LVMH havde håbet på. Direktør for LVMH udtalte i forbindelse med salget til G-III Apparel Group, at den amerikanske virksomhed har "ekspertisen og evnen til at udvide mærkets horisont og bringe det et skridt højere op af succes-trappen.
G-III Apparel Group står bag kendte mærkevarer som eksempelvis Calvin Klein og Tommy Hilfiger.