Investor

Fire måneder efter drømmestart - nu er Snapchat 89 mia. kr. mindre værd

Nedturen i Snap Inc. begynder at vække minder om Twitter-aktiens kollaps.

Artiklens øverste billede
De to stiftere af Snapchat Bobby Murphy (til venstre) og Evan Spiegel (i midten) ringer med åbningsklokken på New York Stock Exchange torsdag den 2. marts. Til højre hujer børsens chef Thomas Farley. Foto: Richard Drew/AP

De kunne ikke have ønsket sig en bedre begyndelse på foråret, investorerne der havde været heldige nok til at skaffe sig aktier i Snap Inc. inden børsnoteringen den 2. marts i år.

17 dollars blev de bedt om at betale pr. aktie i selskabet bag den gule app med spøgelseslogoet, Snapchat, der får folk til at sende billeder og videoer til hinanden, inden de små snaps forsvinder ud i intetheden nogle få sekunder senere.

Med en aktiekurs på 17 dollars svarede det til, at Snap Inc. var 20 mia. dollars værd. 130 mia. kr. i dagens dollarkurs. Men allerede dagen efter børsintroduktionen stod investorernes aktier pludselig i 207 mia. kr., efter at kursen var klatret op i 27 dollars.

Måske blev nogle af investorerne mindet om børsnoteringen af det sociale medie Twitter, der i 2013 steg knap 70 pct. på første handelsdag. Og hvis investorerne ikke allerede i marts blev mindet om sammenligningen, kan de passende gøre det nu.

Twitter fortsatte godt nok opturen en del måneder, men så kollapsede aktien, og i dag koster den 18 dollars. Nu har også Snap Inc. vendt snuden nedover, og da den tirsdag aften fik et kurshug på over 8 pct., hed prisen 15,5 dollars. Et fald på 42 pct. siden toppen. Et fald til under udbudskursen. Et fald på 89 mia. kr. siden den 3. marts.

Hvis det har affødt bitterhed blandt aktionærerne, kan de passende sende en surmulende tanke til den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley. Morgan Stanleys Snap-analytiker valgte nemlig at sænke sin anbefalingen af aktien. Han frygter konkurrencen fra Instagram og betvivler, at Snap Inc. kan vokse så hurtigt, som selskabet selv forventer. Det skriver Bloomberg.

»Vi har taget fejl af Snaps evne til at forny sig og til at udvikle sine reklameprodukter i år. Instagram er blevet mere aggressive i konkurrencen om Snaps reklamedollars,« skrev analytikeren Brian Nowak i en besked til sine kunder.

Nowak er ikke ene om sin skepsis. Blandt 35 analytikere med offentlige vurderinger af Snap Inc. har hele 18 en såkaldt 'hold'-anbefaling. Fem anbefaler at sælge - heraf har de to en strong sell-anbefaling. 12 analytikere er positive, og anbefaler 'køb'.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.