Ny undersøgelse: Gode kolleger er vigtigst, når vi skal trives på jobbet
Gode kolleger er det vigtigste parameter på en arbejdsplads, mener et flertal danskere i ny undersøgelse.
En god arbejdsplads kræver gode kolleger.
Det mener et flertal af danskere i en ny undersøgelse foretaget af YouGov og Kompas Kommunikation for HR-virksomheden Talentsoft.
I undersøgelsen har man adspurgt en repræsentativ andel af den danske befolkning, hvilke tre parametre der er de vigtigste på en god arbejdsplads.
Her har 74 pct. af de adspurgte svaret, at gode kolleger er et af de vigtigste elementer for at trives på sit arbejde.
Til sammenligning tillægger kun 31 pct. af de adspurgte et godt forhold til chefen som særligt vigtig, mens god løn og fleksible arbejdsvilkår modtager en scorer på omkring 50 pct.
Hos Talentsoft mener man, at undersøgelsen er vigtig information til de danske arbejdsgivere omkring, hvilke overvejelser de skal gøre sig for at fastholde gode medarbejdere i en tid, hvor danskerne skifter arbejdsplads som aldrig før.
»Vi oplever stor efterspørgsel fra virksomheder om, hvordan de kan være med til at fastholde medarbejderne. Heldigvis for alle parter kræver det ofte overraskende lidt af virksomheden at investere i det kollegiale sammenhold – og investeringen er godt givet ud,« oplyser Alan Nygaard, nordisk direktør i Talentsoft, i en pressemeddelelse.
Direktøren understreger dog, at sociale tiltag ikke kan stå alene i fastholdelsen af gode medarbejdere.
Det er nemlig vigtigt at fokusere på alle de parametre, der bliver spurgt til i undersøgelsen, som bl.a. tæller løn, fleksible arbejdsvilkår og videreuddannelse, mener han.
I alt har YouGov og Kompas Kommunikation adspurgt 1.018 danskere, der er repræsentativ for befolkningen ud fra køn, alder, og region.