Karriere

Sådan holder arbejdsgiverne på deres medarbejdere

At få en medarbejder til at blive i jobbet er oftest forbundet med store omkostninger. Alligevel bruger mange virksomheder kræfter på at holde medarbejderne på arbejdspladsen. Her er de mest effektive metoder.

Artiklens øverste billede
Knap hver tredje virksomhed opsiger en medarbejder, fordi medarbejderens samarbejdsevner ikke slår til. Derfor er virksomheder villige til at gøre meget for at holde på gode medarbejdere.

Hvad er mest effektivt for virksomhederne, når de vil holde fast i deres dygtige medarbejdere?

Det har konsulenthuset Ballisager undersøgt i en ny rekrutteringsanalyse, hvor lidt over 900 virksomheder har svaret på en række spørgsmål om bl.a. ansøgningsprocessen, fastholdelse af medarbejdere og opsigelser.

Analysen viser, at over halvdelen af de adspurgte virksomheder vurderer, at fleksible arbejdstider er det mest værdifulde element, når man ønsker at fastholde en medarbejder i samme stilling gennem en længere periode.

På anden- og tredjepladsen angiver virksomhederne personlig udvikling af medarbejderen som mest effektivt.

Ifølge rekrutteringsanalysen svarer 49 pct. af arbejdsgiverne nemlig, at de ved ofte at give medarbejderne nye opgaver kan fastholde dem mest effektivt. Mens 4 ud af 10 virksomheder mener, at den mest effektive måde til at beholde en medarbejder er ved at give gode videreuddannelsesmuligheder.

Høj løn har derimod en lav effekt i forhold til at få en medarbejder til at blive i den samme stilling. Kun 13 pct. af de adspurgte virksomheder angiver en højere løn som et effektivt middel i fastholdelsesprocessen.

5 pct. af de adspurgte virksomheder ved ikke, hvad de vurderer som de mest effektive fastholdelsesaktiviteter.

I Ballisagers rekrutteringsanalyse for 2018 anser virksomhederne følgende elementer som mest effektive, når de ønsker at beholde en medarbejder:

  • Fleksible arbejdstider (59 pct.)
  • Giver ofte nye opgaver til medarbejderne (49 pct.)
  • Gode videreuddannelsesmuligheder (40 pct.)
  • Gode muligheder for at avancere i virksomheden (28 pct.)
  • Tid til ledelsen - lederen må ikke have for mange medarbejdere (22 pct.)
  • Aktiv indsats for at medarbejdere holder en 37 timers arbejdsuge (18 pct.)
  • Mange sociale arrangementer (15 pct.)
  • Et lønniveau over gennemsnittet i branchen (13 pct.)

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.