Serier

Jakob Bak leverer 2 mia. digitale annoncer om dagen

Overbevisningen om, at de digitale medieplatforme var kommet for at blive, fik i 2002 Jakob Bak og to studiekammerater til at sige deres gode job op og etablere platformen Adform til styring af digitale annoncer. I dag 16 år senere er der tale om en global virksomhed med en omsætning på næsten en halv mia. kr.

Globale Danskere
Jakob Bak bor i London, men er her i Tokyo, da Japan er et vækstmarked for Adform. Foto: PR

Hvorfor egentlig sige sit gode job op og kaste sig ud i en usikker fremtid som selvstændig? Det kan man f.eks. spørge den 45-årige Jakob Bak om. I 2002 var han ansat som managementkonsulent i Boston Consulting Group, men sammen med to kammerater, som han kendte fra sin studietid på DTU, havde han en ambition om at skabe sin egen virksomhed. Sammen begyndte de tre derfor at lede efter brancher, som var under transformation, og efter brancher, hvor de mente at kunne gøre en forskel.

I deres søgen fik de kig på det analoge annoncemarked, som digitaliseringen på det tidspunkt endnu ikke havde ramt for alvor. Med en tyrkertro på, at både internet, hjemmesider og sociale medier var kommet for at blive, blev styring af digital annoncering det centrale omdrejningspunkt for det fælles firma, der blev døbt Adform. ..

Læs også
Top job