Karriere

»Kunstneren bør sidde med ved bordet, når vi taler byudvikling«

Danskerne er blevet endnu et værk af Olafur Eliasson rigere. I Sønderborg kan ”Tidscirkler” nu opleves, og for den verdenskendte kunstner er det netop opvæksten i Danmark, der har givet ham troen på et stærkt fællesskab, som afspejler sig i hans arbejde.

»Dybest set er det offentlige rum vores fælles dagligstue, og derfor skal vi indrette det, så det afspejler vores demokratiske værdier,« siger Olafur Eliasson om sit værk, der består af seks store ringe, der parvist er tiltet mod hinanden og samlet kan opleves som én spinnende ring. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix Dronning Margrethe besøger Sønderborgs nye havnefront. 'Byens Havn' i Sønderborg, fredag den 26. juli 2019. Sønderborgs nye bydel "Byens Havn" er et større byggeprojekt, som rummer blandt andet et multikulturhus, et kollegie og et nyt hotel. Derudover mødte dronningen Olafur Eliasson, der fortalte om sit kunstværk på Bitten og Mads Clausens Plads.. (Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix) Dronning Margrethe besøger Sønderborgs nye havnefront. 'Byens Havn' i Sønderborg, fredag den 26. juli 2019. Sønderborgs nye bydel "Byens Havn" er et større byggeprojekt, som rummer blandt andet et multikulturhus, et kollegie og et nyt hotel. Derudover mødte dronningen Olafur Eliasson, der fortalte om sit kunstværk på Bitten og Mads Clausens Plads.. (Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix)

Om det udelukkende er spørgsmålet om værkets funktion, der fremmaner en smule irritation i Olafur Eliassons stemme, eller om det er det faktum, at han sidder over for en repræsentant for pressen, der ifølge ham er medløber på en udbredt og nyttesløs kortsigtethed i vores samfund, er ikke nemt at tyde. Under alle omstændigheder pirrer det en nerve hos ham og understreger muligvis inspirationen til hans seneste værk, ”Tidscirkler”, som han er i Sønderborg for at præsentere.

»Der er flere problemer med dit spørgsmål, men det interessante er funktionalisering af æstetik i bredere forstand, for den findes jo i den kortsigtethed, der også ligger i vores sprog, journalistikken, medierne og især de sociale medier, hvor alting bliver gjort hurtigere,« siger han og forklarer, at værket er et produkt af, at han er meget optaget af, hvordan mennesker bruger fortid og fremtid til at navigere i nuet. Og det bunder i hans egen tro på, at det progressive findes i langsigtetheden; det, der tager længere tid. Noget, han også har forsøgt at udtrykke gennem værkets form, der består af seks store tiltede ringe, der tilsammen kan opleves som én spinnende ring, der falder mod jorden...

BRANCHENYT
Læs også