Karriere

Første gang i 10 år: Nu skruer jobsøgere ned for Facebook og LinkedIn

Der bliver færre jobs at hente gennem Facebook og LinkedIn, viser ny analyse.

Sociale medier er fast inventar på mange danskeres telefoner, men alligevel gider virksomheder ikke længere at satse på dem. 
Foto: Silas Stein

Sociale medier er for dyre og kræver for meget arbejde, og nu er mange virksomheder begyndt at droppe dem.

En ny analyse fra Konsulenthuset Ballisager viser, at Facebook og LinkedIn for første gang i 10 år er i tilbagegang, når det drejer sig om ansættelse af nye medarbejdere. Virksomheder vælger nemlig i højere grad igen at bruge mere traditionelle rekrutteringsplatforme som f.eks. Jobindex.

De sociale mediers nedgang skyldes, ifølge analysen, at det ikke er lige så nemt, som virksomhederne oprindeligt havde regnet med.

»Den ukritiske begejstring er forstummet, og nu begynder virksomhederne at forholde sig mere kritisk til, hvad de får ud af de sociale medier. Virksomhederne har indset, at sociale medier faktisk er hårdt arbejde og ikke bare et quick fix,« siger Morten Ballisager, der er direktør i Konsulenthuset Ballisager og ophavsmand til analysen.

Det er imidlertid ikke nogen overraskelse for Morten Ballisager, at interessen for sociale medier er dalet. Medier som Facebook og LinkedIn er gennem årene blevet dyrere at annoncere på, og danskerne bruger generelt medierne lidt mindre end tidligere.

Til gengæld undrer det ham, at virksomhederne ikke gider at poste tid og penge i rekruttering af nye medarbejdere, da det, ifølge virksomhederne selv, er vanskeligt at finde kvalificeret arbejdskraft.

»Virksomhederne kæmper mere og mere om arbejdskraften. Derfor synes det lidt underligt, at de slækker på rekrutteringsindsatsen. Sociale medier er jo fantastiske til at få fortalt historier fra arbejdspladsen og til at vise mulige ansøgere, hvorfor de skal søge job hos netop dem. Og det er dét SoMe-potentiale, som flere virksomheder skal udnytte noget mere,« siger han.

Facebooks seneste kontroverser
  • 2018 beskrives som mediets værste år, da mediet bliver sagsøgt for fejlhåndtering af brugernes data.
  • Det kom frem, at Facebook havde videregivet data fra i alt 87 mio. brugere til firmaet Cambridge Analytica. Virksomheden brugte senerehen dataen til at udsende målrettet politisk reklame i forbindelse med den daværende valgkamp.
  • Senere i 2018 blev Facebook fanget i en mediestorm omkring Rohingya-folkemordet i Myanmar, fordi de ingen moderatorer havde til at forstå og fjerne de mange opslag fra militante grupper, der opfordrede til vold og mord på Rohingya-muslimer. FN erklærede, at opslagene havde direkte forbindelse til starten på folkemordet.

Ifølge Morten Ballisager har nogle virksomheder mistet tilliden til de sociale medier, bl.a. efter Facebooks kæde af kontroverser de seneste år.

Rekrutteringsanalysen fra Konsulenthuset Ballisager er en analyse, der foretages årligt. I år deltog 934 offentlige og private virksomheder fra hele landet.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også