Karriere

Første gang i 10 år: Nu skruer jobsøgere ned for Facebook og LinkedIn

Der bliver færre jobs at hente gennem Facebook og LinkedIn, viser ny analyse.

Artiklens øverste billede
Sociale medier er fast inventar på mange danskeres telefoner, men alligevel gider virksomheder ikke længere at satse på dem. Foto: Silas Stein

Sociale medier er for dyre og kræver for meget arbejde, og nu er mange virksomheder begyndt at droppe dem.

En ny analyse fra Konsulenthuset Ballisager viser, at Facebook og LinkedIn for første gang i 10 år er i tilbagegang, når det drejer sig om ansættelse af nye medarbejdere. Virksomheder vælger nemlig i højere grad igen at bruge mere traditionelle rekrutteringsplatforme som f.eks. Jobindex.

De sociale mediers nedgang skyldes, ifølge analysen, at det ikke er lige så nemt, som virksomhederne oprindeligt havde regnet med.

»Den ukritiske begejstring er forstummet, og nu begynder virksomhederne at forholde sig mere kritisk til, hvad de får ud af de sociale medier. Virksomhederne har indset, at sociale medier faktisk er hårdt arbejde og ikke bare et quick fix,« siger Morten Ballisager, der er direktør i Konsulenthuset Ballisager og ophavsmand til analysen.

Det er imidlertid ikke nogen overraskelse for Morten Ballisager, at interessen for sociale medier er dalet. Medier som Facebook og LinkedIn er gennem årene blevet dyrere at annoncere på, og danskerne bruger generelt medierne lidt mindre end tidligere.

Til gengæld undrer det ham, at virksomhederne ikke gider at poste tid og penge i rekruttering af nye medarbejdere, da det, ifølge virksomhederne selv, er vanskeligt at finde kvalificeret arbejdskraft.

»Virksomhederne kæmper mere og mere om arbejdskraften. Derfor synes det lidt underligt, at de slækker på rekrutteringsindsatsen. Sociale medier er jo fantastiske til at få fortalt historier fra arbejdspladsen og til at vise mulige ansøgere, hvorfor de skal søge job hos netop dem. Og det er dét SoMe-potentiale, som flere virksomheder skal udnytte noget mere,« siger han.

Ifølge Morten Ballisager har nogle virksomheder mistet tilliden til de sociale medier, bl.a. efter Facebooks kæde af kontroverser de seneste år.

Rekrutteringsanalysen fra Konsulenthuset Ballisager er en analyse, der foretages årligt. I år deltog 934 offentlige og private virksomheder fra hele landet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.