Karriere

Britisk studie: Lukning af arbejdsmail i fritiden kan skade ansattes velvære

Et studie fra Sussex Universitet har vist, at mens det kan hjælpe flere at lukke ned, kan det have modsat effekt hos andre.

Ifølge engelsk studie, kan det for nogle være rart at lægge arbejdsmailen væk i fritiden, men for  andre kan det blive en stressfaktor. Foto: Finn Frandsen // Politiken

Selvom det kan være nødvendigt for visse personer at få et decideret forbud mod at tjekke arbejdsmailen i fritiden, kan det ifølge en undersøgelse fra Sussex Universitet blive en ny stressfaktor for andre.

Det skriver BBC.

Og det er en stigende tendens, at man forsøger at nedbringe medarbejderes brug af arbejdsmail i fritiden, så de ikke brænder helt ud.

Men for visse personer, der døjer med angst eller har mere neurotiske træk, kan det i stedet blive en skadelig affære, når der kommer flere og flere ubesvarede mails i indbakken.

Det handler om, at flere medarbejdere har brug for friheden til at svare på mails, inden de hober sig op og bliver for stor en byrde, når de møder ind på arbejde igen.

Dr. Emma Russell, seniorlektor i ledelse ved University of Sussex Business School, siger til BBC, at trods de bedste intentioner om politikker, der begrænser e-mail-brug, bør en tilgang hvor alle skæres over en kam undgås.

»Et fælles-forbud vil sandsynligvis ikke blive hilst velkommen af medarbejdere, der prioriterer arbejdspræstationsmål, og som foretrækker at deltage på arbejde uden for timer, hvis det hjælper dem med at få deres opgaver afsluttet,« siger hun.

»Folk er nødt til at håndtere e-mail på den måde, der passer til deres personlighed og deres målprioriteter for at føle, at de løfter deres arbejdsbyrde tilstrækkeligt,« siger Dr. Emma Russell til BBC.

I Frankrig valgte man i 2017 at give medarbejdere en ret til at ”koble af” i de timer, de ikke var på arbejde i virksomheder, hvor der er ansat minimum 50 medarbejdere. En del af begrundelsen lød på, at de ikke fik overtidsbetalig for at tjekke i fritiden og at skulle være ”online” i arbejdsregi gav risiko for stress, søvnproblemer og udbrændthed.

Flere større virksomheder har valgt at tvinge medarbejdere til at trække stikket i fritiden. Volkswagen og Lidl er blandt nogle af de virksomheder, der har valgt at lave klare tidsperioder, hvor medarbejdere kan modtage mails fra arbejdspladsen.

Læs også
Top job