Karriere

Tilbage i den gyldne inderkreds: Her er topchefen med landets stærkeste brand

Medieovervågningsvirksomheden Infomedias kåring af årets CEO Superbrand er et comeback til den adm. direktør i Novo Nordisk.

Lars Fruergaard Jørgensen blev topchef for Novo Nordisk i 2017. Det første år i sædet resulterede i en andenplads på listen over de bedste topchef-brands herhjemme, men året efter drattede han til en 12. plads. Nu gør han comeback. Foto: Niels Hougaard.

Sidste år drattede han ned på listen over de stærkeste chefnavne herhjemme. Nu kan topchefen i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, kalde sig indehaver af landets stærkeste omdømme.

Det viser en årlig analyse fra medieovervågningsfirmaet Infomedia baseret på omtale i landets otte største dagblade og en vurdering fra et panel af professionelle kommunikationsfolk og erhvervsjournalister.

CEO Superbrand

Det er syvende gang, at Infomedia har analyseret lederne i toppen af det danske erhvervsliv. 40 topchefer for de største danske virksomheder indgår i en analyse, der finder frem til den topchef, der udgør det stærkeste brand for sin virksomhed. Kun top 20 bliver offentliggjort.

De syv parametre, som topchefernes samlede brand udgøres af, er følgende:

  • 1. Kommunikative evner.
  • 2. Økonomisk performance.
  • 3. Medarbejdere og organisation.
  • 4. Strategiske kompetencer.
  • 5. Samfundsansvar og etik.
  • 6. Innovation og kreativitet.
  • 7. Faglighed og markedskendskab.

Det er dels en medieanalyse og dels et panel af kommunikationsfolk og erhvervsjournalister, der ligger til grund for den endelige rangering.

Den samlede placering og titel som årets CEO Superbrand får Lars Fruergaard Jørgensen, fordi han ifølge Infomedia har udmærket sig ved håndteringen af kritik for stigende insulinpriser, og fordi Novo Nordisk generelt er tilbage på vækstsporet.

»Lars Fruergaard Jørgensen har ikke alene formået at sætte de rigtige strategier i søen. Han har også været en synlig topleder, der har kunnet kommunikere oprigtigt med sine medarbejdere og med virksomhedens omgivelser,« siger Winni Johansen, ekspert i virksomhedskommunikation og professor på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet.

Det er forventet, at landets mest værdifulde selskab også er at finde på en liste over de bedste brands i topchefkategorien, tilføjer Jesper Højberg Christensen, der underviser og rådgiver i kommunikation.

»Det er nærmest et problem, hvis han ikke er i top fem,« siger han.

Lars Fruergaard Jørgensen er da også »glad og stolt« over titlen – ikke mindst fordi han lå på en 12. plads det foregående år.

»Jeg ser det som et udtryk for, at vi har været igennem en svær periode, og at 2019 på mange måder var et godt år,« siger han.

»Der er stor sammenhæng mellem virksomheden og CEO’ens brand. Det er topchefen, der skal håndtere tingene, men det er 43.000 medarbejdere, der leverer resultaterne.«

På en andenplads ligger Henrik Poulsen, Ørsted, der også var sidste års toer. På en tredjeplads er Mads Nipper fra Grundfos, mens Danfoss’ Kim Fausing er sprunget fra sidste års 13. plads til en 4. plads i år.

»Vi er hele tiden opmærksomme på at fortælle de mange historier, som viser, hvorfor Danfoss og vores løsninger skaber værdi og er mere relevante end nogensinde før,« forklarer Kim Fausing om sit eget højdespring.

I Infomedia finder man det »bemærkelsesværdigt« at de fire topchefer i toppen af listen alle netop har været offentligt synlige i forbindelse med nye strategier om bæredygtighed.

Sidste års CEO Superbrand, Anders Dam fra Jyske Bank, falder i år til en 5. plads.

BRANCHENYT
Læs også