Karriere

10 tips: Det skal du læse i sommerferien

Finans' anmelder af erhvervsbøger, Ulla Bechsgaard, har udvalgt 10 gode ledelses- og erhvervsbøger, som er værd at bruge sin sommerferie på at læse. Alle udvalgte bøger på nær en er udkommet inden for det seneste halve år. I stjernekategorierne er de oplistet i tilfældig rækkefølge.

En af de varmest anbefalede bøger handler om at skabe sig en selvstændig karriere som senior. Arkivfoto: Jacob Ehrbahn

”Senior og selvstændig”

Forfatter: Abelone Glahn/Foto: Carsten Ingemann

Forlaget Frydenlund

Pensionen er udsat. Ikke alle er nedslidte, når de nærmer sig pensionsalderen. Et stigende antal ældre har lyst til at blive ved med at arbejde og vælger at blive selvstændige. Et ufravigeligt krav er dog, at man selv kan bestemme over sin tid.

Abelone Glahn har skrevet en indsigtsfuld, klog og varmhjertet fagbog om fordele og faldgruber ved at drive egen virksomhed, når man har nået pensionsalderen. Hun har tidligere udgivet flere bøger om at være selvstændig og arbejde freelance.

I denne bog bobler hun over af begejstring, og det er meget smittende. Også den perlerække af selvstændige, som hun præsenterer i bogen, såvel nystartede selvstændige som dem, der er godt i gang, og dem med lang erfaring som selvstændige, er tilfredse med stadig at have noget at rive i, som giver mening. Det er dejligt at få struktur på dagen og både sjovt og svært at skrive den første faktura, beretter de.

”Førstehjælp til stressramte”

Fotfatter: Marie Kingston

Forlaget Klim


Pas godt på dig selv ved at huske at spise og drikke. Sådan lyder opfordringer til de stressramte fra organisationspsykolog Marie Kingston i hendes fremragende førstehjælpsbog henvendt direkte til de stressramte.

Det er ikke usædvanligt, at personer ramt af alvorlig stress glemmer at spise og drikke en hel dag. Vores krop er mester i at være til stede her og nu. Vores hjerne derimod er god til at være alle andre steder: at tænke over ting, der er sket i fortiden eller måske kan ske i fremtiden.

At springe frokosten over en enkelt dag eller arbejde løs i timevis uden en pause en gang i mellem er ikke farligt. Men når det bliver en vane, kan det medvirke til at eskalere stresssymptomerne.

Indfør simple spilleregler i hverdagen. Lyt til dine fysiske behov og sæt de banale hverdagsopgaver i system, gerne i et skema. Skriv ned, hvornår du vil stå op, gå tur, hvile dig eller være sammen med familien, foreslår forfatteren.

”Bag lyset. Hesalight og Lars Nørholt”

Forfatter: Nicolaj Vorre

People’sPress


Dette er en voldsomt spændende bog om en aktuel erhvervsskandale, der for nylig kulminerede med en ubetinget fængselsdom på syv år i Højesteret. Kun Stein Bagger og Britta Nielsen har i nyere tid fået lige så hårde domme for lignende kriminalitet.

Forfatteren har i en årrække som erhvervsjournalist fulgt den karismatiske svindler uden stopklodser Lars Nørholt, der stiftede lysvirksomheden Hesalight og førte investorer, medarbejdere og samarbejdspartnere i adskillige lande bag lyset og ikke kunne kende forskel på egne penge og virksomhedens penge.

Bogen er spændende som en thriller og oplysende som en lærebog. Lars Nørholt var milliardær på papiret, men hans svimlende virksomhed byggede på løgne, og hans samarbejdspartnere blev manipuleret og kontrolleret, dokumenterer forfatteren, som har skaffet sig indsigt ved at følge et utal af retsmøder i byret og landsret, bede om aktindsigt og skaffet anklageskrifter, kuratorredegørelser og afgørelser fra Revisornævnet, stævninger og domsudskrifter.

”Motivation på arbejdspladsen”

Forfatter: Peter Holdt Christensen

Akademisk Forlag


Den amerikanske motivationsforsker Abraham Maslow er verdensberømt for sin behovspyramide. Men nu hævder lektor Peter Holdt Christensen, at Maslow aldrig selv har beskrevet sin teori som en pyramide.

Den navnkundige Maslows behovspyramide skal nemlig ikke forstås som en pyramide, som fordrer, at de nederste behov – de fysiske behov, trygheden, de sociale behov og egoet, er tilfredsstillet, før behovet for selvrealisering bliver aktuelt.

Sådan har de fleste ellers lært at arbejde med Maslows motivationsteori; men ifølge Peter Holdt Christensen har psykologen Abraham Maslow beskrevet de forskellige lag i sin teori som grader af nødvendighed. Dermed er behovshierarkiet ofte blevet misforstået, mener forfatteren, som har skrevet en inspirerende og spændende bog for især mellemledere og med en lang række henvisninger til international forskning.

”De kan godt, de vil gerne – kvinder i bestyrelser”

Forfatter: Bolette Christensen og Lillian Mogensen

Gyldendal Business


Kvinder er klar til ansvar i bestyrelser. De potentielle kvindelige bestyrelsesmedlemmer findes, men i nogle tilfælde skal der arbejdes hårdt og utraditionelt for at få dem til fadet, fortæller en headhunter i denne uundværlige bog om kvinder i bestyrelser.

Lars Esholdt er manden, som har rekrutteret mange danske kvinder til norske bestyrelser. Kvinderne er nødt til at søge bestyrelsesposter i Norge, fordi det har været umuligt at få en bestyrelsespost i Danmark, forklarer han:

»Oldboys-netværk synes at være meget stærkt i Danmark, og hvis headhunterne selv er en del af dette netværk, sker der intet nyt og innovativt. Verden forandrer sig, mens vi gør som vi plejer. Det er ikke en lønsom opskrift.«

Bogen er godt bygget op, kilderne er velvalgte og repræsenterer bredt forskere, headhuntere og topchefer, som ved noget om emnet, og som gør læseren klogere. Forfatterne kommer med en række gode råd om, hvad der kan gøres for at skabe en forandring.

”Forbandede fremskridt”

Forfatter: Johan og Adam Moe Fejerskov

Gyldendal


Droner kan både være onde og gode. I dag taler man om angrebsdroner, som bruges i krig, og om humanitære droner. Nogle gange kan det være svært for befolkningen i krigsområder at kende forskel.

To brødre, en journalist og en forsker, har skrevet en skarp og indsigtsfuld bog om den digitale revolution og om, hvordan man får det gode ud af teknologierne og minimerer de negative konsekvenser. ”Forbandede fremskridt” bringer ny forskning, nye analyser og journalistiske beretninger om den digitale udvikling.

Forfatterne beretter om, hvordan nye teknologier forskyder magtbalancen i verden og efterlader myndigheder, virksomheder og ikke mindst borgere famlende. De mener, at politikerne er på bagkant af de udfordringer, som dronerne fører med sig. Vores politiske system bliver disruptet, fordi firmaerne, der står bag droneudviklingen, løber hurtigere end politikerne kan følge med lovgivningsmæssigt.

”Både & – værktøjer til effektiv paradoksledelse”

Forfattere: Rikke Kristine Nielsen, Mette Mogensen, Frans Bévort (red.), Thomas Duus Henriksen, Anne-Mette Hjalager, Danielle Bjerre Lyndgaard.

DJØF Forlag


Da Barack Obama besøgte Danmark i 2019, udtalte han følgende:

»Som regel har du ikke det perfekte svar. Det er vigtigt, at du udvikler gode processer til at evaluere problemer, som giver dig den bedste information, og hvor der er forskellige synsvinkler til stede.«

Den udtalelse blev en ledetråd for forfatterne til den glimrende håndbog ”Både&”. Selvom ledere ikke står overfor udfordringer i statsoverhoved-klassen, skal også de i stigende grad navigere i en hverdag fyldt med paradokser, som gensidigt udelukker hinanden, men alligevel er forbundne. Bogen er en guide til at håndtere disse paradokser. Den leverer 25 pejlemærker, og den bygger på et usædvanligt samarbejde mellem tre danske universiteter og 11 ledere fra en række danske eller danskbaserede virksomheder samt en økonomisk indsprøjtning på 2,1 mio. kr. fra Industriens Fond. ”Både &” er særdeles vellykket og inspirerende og en god opfølgning på en tidligere bog om projektet ”Ledelses-GPS til en ny tid”.

”Mellemlederens dilemmaer”

Forfatter: Dorthe Cohr Lützen
Gyldendal


Selvom mellemlederen ofte bliver hængt ud og kan føle sig som en lus mellem to negle, er mellemlederen det kit, der får organisationen til at hænge sammen. Den erfarne ledercoach Dorte Cohr Lützen rammer lige i nåleøjet, når hun identificerer 10 vigtige dilemmaer for mellemleden. Hendes bog er god til refleksion. Læs f.eks. et enkelt af hendes 10 dilemmaer om dagen og fundér over det på en gå- eller cykeltur.

Her er nogle eksempler på hendes velvalgte dilemmaer: Hvordan balancerer man mellem at gøre dét, man bliver bedt om, og dét, man selv synes giver mest værdi for arbejdspladsen? Hvordan styrker man medarbejdernes motivation og selvstændighed, samtidig med at styringen oppe fra øges? Hvordan leder man mere opad og får mere indflydelse på det strategiske niveau, uden at man opleves som besværlig? Hvordan balancerer man styring og tillid over for medarbejderne, og hvordan forvalter man den tillid, man bliver tildelt fra egen chef?

”Inden jeg har talt til fem”

Forfatter: Thomas Stampe

Forlaget Grønningen1


Vil man på en hurtig og tankevækkende måde have indsigt i krisestyring, så tag denne lille bog, der udkom i efteråret, med på ferie. Den fylder næsten ingenting og er nem at have med til stranden. Bogen giver indsigt i krisestyring, og der er tale om en barsk historie om cancer og cyberangreb på samme tid. Hvert minut talte, da it-chefen i Mærsk, Thomas Stampe, skulle håndtere danmarkshistoriens største cyberangreb samtidig med en personlig kræftsygdom. Han beskriver, hvordan han involverede sin familie og sine medarbejdere i sygdommen. Fællesmøder, hvor han fortalte om sin sygdom og sin behandling, var en del af metoden. På den hårde måde fik han lært, at alle kriser har samme dna, og at det vigtigste ledelsesværktøj i kriser er kommunikation. Sæt altid tid af til kommunikation, opfordrer han. Jo mere travlt man her, jo større er risikoen for, at man taber ting på gulvet. Bogen beretter også om, at det er muligt at være deltidssygemeldt og leder på deltid i en periode.

”Hvem har taget min kaffe?”

Forfatter: Tomas Lykke

Forlaget spintype


Rådgiver og historiefortæller Tomas Lykke har skrevet en fin minibog om at få loyale kunder, skræmme dem væk og vinde dem tilbage igen. Forfatteren har udgivet adskillige bøger om kundeloyalitet. Nu har han kogt sine pointer ned til ”Hvem har taget min kaffe”. Bogen er taget med her, fordi den er nem og sjov at læse, og fordi den er velegnet til ferie. Den fylder ikke mere end, at den kan ligge i en lomme.

Som læser skal man bare følge Benny, så bliver man ledt igennem historien om kaffebaren Alberts, som må gå grueligt meget forkert igennem, før det bliver klart for ejer, ledere og medarbejdere, hvad virksomhedens dna er.

”Hvem har taget min kaffe?” er en velskrevet lille guide om, hvad der skal til for at holde på sine kunder. Konklusionen er, at god service handler om at levere kundeoplevelser, som er i øjenhøjde med kundernes forventninger. Hvis man ønsker at behandle kunderne ens, skal man behandle dem forskelligt.

BRANCHENYT
Læs også