Økonomi

Feriepenge får danskerne til at gå amok i forbrugsfest

Detailsalget steg i oktober med mere end 8 pct., hvilket er den næsthøjeste stigning nogensinde på en enkelt måned. Især udbetalingen af feriepengene har fået danskerne til at bruge løs.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Finn Frandsen

Udbetalingen af feriepengene har fået danskerne til at øge forbruget i et historisk højt omfang.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget steg med 8,2 pct. i oktober, hvilket er den næsthøjeste stigning, der nogensinde er målt.

»Ser man bort fra maj måned i år, hvor detailsalget steg med hele 9,6 pct. efter genåbningen, er der tale om den største fremgang i statistikkens 20-årige levetid. Dertil lå detailsalget i oktober på det højeste niveau nogensinde. Man fristes næsten til at sige wow,« siger Tore Stramer cheføkonom i Dansk Erhverv.

Sammenlignet med oktober sidste år er detailsalget 13,6 pct. højere i oktober i år.

Danskerne kunne fra slutningen af september få tre ugers indefrosne feriepenge udbetalt, og det har mange benyttet sig af. De seneste tal viser, at mere end 50 mia. feriekroner er blevet udbetalt - heraf langt størstedelen i oktober.

Og feriepengene har hurtigt fået ben at gå på, viser tallene fra Danmarks Statistik. Især har danskerne brugt penge på at opdatere garderoben.

Således steg salget af tøj og sko med hele 13,5 pct. i oktober, mens også salget af andre forbrugsvarer er braget i vejret.

»Feriepengene er kommet detailbranchen massivt til gode i oktober. Og navnlig varer som elektronik, ting til hjemmet og tøj og sko fik et kraftigt løft – især i starten af måneden,« siger Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

Feriepengene er dog ikke hele forklaringen på, at detailsalget er vokset voldsomt.

Ifølge Søren V. Kristensen, cheføkonom i Sydbank, skyldes det også, at danskerne i øjeblikket ikke kan bruge deres penge på ferier og rejser, ligesom coronarestriktionerne lægger en dæmper på besøgene hos caféer og restauranter.

»Derfor ender mange af de penge, vi normalt har brugt på barer, restauranter og rejser, i butikkerne. Der bliver altså skabt vindere og tabere, og mange af butikker er på vinderholdet,« siger Søren V. Kristensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.