Økonomi
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Feriepenge får danskerne til at gå amok i forbrugsfest

Detailsalget steg i oktober med mere end 8 pct., hvilket er den næsthøjeste stigning nogensinde på en enkelt måned. Især udbetalingen af feriepengene har fået danskerne til at bruge løs.

Arkivfoto: Finn Frandsen

Udbetalingen af feriepengene har fået danskerne til at øge forbruget i et historisk højt omfang.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget steg med 8,2 pct. i oktober, hvilket er den næsthøjeste stigning, der nogensinde er målt.

»Ser man bort fra maj måned i år, hvor detailsalget steg med hele 9,6 pct. efter genåbningen, er der tale om den største fremgang i statistikkens 20-årige levetid. Dertil lå detailsalget i oktober på det højeste niveau nogensinde. Man fristes næsten til at sige wow,« siger Tore Stramer cheføkonom i Dansk Erhverv.

Sammenlignet med oktober sidste år er detailsalget 13,6 pct. højere i oktober i år.

Danskerne kunne fra slutningen af september få tre ugers indefrosne feriepenge udbetalt, og det har mange benyttet sig af. De seneste tal viser, at mere end 50 mia. feriekroner er blevet udbetalt - heraf langt størstedelen i oktober.

Og feriepengene har hurtigt fået ben at gå på, viser tallene fra Danmarks Statistik. Især har danskerne brugt penge på at opdatere garderoben.

Således steg salget af tøj og sko med hele 13,5 pct. i oktober, mens også salget af andre forbrugsvarer er braget i vejret.

»Feriepengene er kommet detailbranchen massivt til gode i oktober. Og navnlig varer som elektronik, ting til hjemmet og tøj og sko fik et kraftigt løft – især i starten af måneden,« siger Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

Feriepengene er dog ikke hele forklaringen på, at detailsalget er vokset voldsomt.

Ifølge Søren V. Kristensen, cheføkonom i Sydbank, skyldes det også, at danskerne i øjeblikket ikke kan bruge deres penge på ferier og rejser, ligesom coronarestriktionerne lægger en dæmper på besøgene hos caféer og restauranter.

»Derfor ender mange af de penge, vi normalt har brugt på barer, restauranter og rejser, i butikkerne. Der bliver altså skabt vindere og tabere, og mange af butikker er på vinderholdet,« siger Søren V. Kristensen.

BRANCHENYT
Læs også