Økonomi

Beijing går efter kinesiske firmaer på USA’s børser

Kinas myndigheder fortsætter presset på landets største erhvervsnavne. Nu er turen kommet til taxi-appen Didi samt firmaer, der er børsnoterede i USA.

Didi, Kinas største taxi-app, kom på New Yorks børs den 30. juni. Det skete mod kinesiske myndigheders anbefaling, og så faldt hammeren: Didis app er fjernet fra Kinas app store. For det er Beijing, lyder tolkningen fra analytikere, der bestemmer. Foto: REUTERS/Brendan McDermid/Ritzau Scanpix

TOKYO – Stephen Roach er bekymret over Beijings seneste udfald mod Kinas egne firmaer. Roach er blandt verdens mest respekterede eksperter på Asien med lederstillinger hos verdens største investeringsfonde på CV’et. Markedet holder vejret, når han rynker panden.

»Jeg er optimist af natur, når det kommer til Kina,« udtalte han i et interview med erhvervsmediet CNBC søndag. »Men jeg finder faktisk disse handlinger ret foruroligende.«

Stormen begyndte i sidste uge, da repræsentanter fra Beijings agentur for cybersikkerhed samt andre højtstående embedsmænd lagde vejen forbi taxi-app firmaet Didi, der ofte kaldes Kinas svar på Uber.

Det gik hårdt for sig: Hammeren faldt gang på gang under mødet, ifølge kilder til medierne, og Didi må nu ikke længere registrere nye brugere. Dets app er blevet fjernet fra app-stores. Firmaet står endda til en muligvis endnu større milliardbøde, end den Beijing smækkede ned over Alibaba i forsommeren.

Men historien handler om langt mere end blot Didi – og dermed Roaches bekymring.

»Kina går nu efter hjertet på sin nye entreprenørøkonomi,« udtalte han. »Det går nu efter deres forretningsmodel.«

Han er langt fra alene om sin bekymring. Ikke mindst fordi udviklingen bærer præg af både rivaliseringen mellem USA og Kina og Det Kommunistiske Partis forsøg på at fastholde magten over sit eget erhvervsliv.

Officielt står Didi anklaget for at have tiltusket sig og derefter misbrugt brugerdata på ulovlig vis. Den slags anklager er hverken nye i Kina eller i Vesten og går fint i spand med en kommende kinesisk lov på området. Denne stipulerer blandt andet, at alle firmaer med data på over en million brugere forpligtiger sig til en række gennemsyn.

Samtidig er Didi blot den seneste kinesiske tech-gigant, der er blevet lagt op på myndighedernes ambolt. Ligesom der er bred enighed blandt analytikere om, at det ikke kun sker for at beskytte forbrugeren, men også skal cementere partiets magt over erhvervslivet.

Beijing lader hammeren falde
  • Presset fra myndighederne på Kinas største firmaer begyndte sent sidste år.
  • Den officielle årsag er en kraftig opstramning af reglerne for brugerdata, finansiering og forbrugerbeskyttelse.
  • Først faldt hammeren over Ant Group, et søsterfirma til Alibaba.
  • Ant havde planer om en børsnotering i USA, men Beijing sagde nej.
  • Derefter forsvandt Jack Ma, Alibabas grundlægger, i flere måneder.
  • I april kom turen til Alibaba, der modtog en bøde på 2,8 milliarder dollars for at have misbrugt brugerdata.
  • Snart efter blev det online shoppingplatformen Tencents tur.
  • Nu er turen kommet til Didi, der er Kinas version af Uber.
  • Det har også ramt Full Truck Alliance, en af Kinas største transport-apps, samt Kanzhun, en kinesisk version af LinkedIn.
  • Tesla og flere kinesiske elbilfirmaer har også været under luppen.
  • Reguleringspresset ser ud til at nyde bred opbakning blandt almindelige kinesere, der ligesom i Vesten er nervøse for tech-giganternes voksende magt.

Men timingen er måske ikke tilfældig: For et par uger siden blev Didi børsnoteret i den største aktiefest af sin slags, siden Alibaba kom på børsen i 2014. Men Didi valgte New Yorks børs frem for Hong Kongs. Og firmaet gjorde det på trods af de kinesiske myndigheders advarsler – hvilket fik Det Kommunistiske Parti op i det røde felt.

»Beskeden fra Beijing er klar,« skriver økonomerne Sofia Horta e Costa og Richard Frost i en nylig kronik for Bloomberg. »Det Kommunistiske Parti har det sidste ord, når det kommer til alt, inklusive børsnoteringer.«

Og disse børsnoteringer skal helst ske i Kina, lyder formaningen: Bloomberg rapporterede i sidste uge, at de nye regler om brugerdata – der fældede Didi – ikke ville gælde, hvis en fremtidig børsnotering finder sted i Hong Kong.

Fredag faldt hammeren igen i form af en ny lov, der forbyder private undervisningsfirmaer at børsnotere sig eller at modtage udenlandske investeringer. Den slags firmaer er en ellers lukrativ forretning mange steder i Asien og specialiserer sig ofte i at hjælpe elever med at bestå nådesløst hårde optagelsesprøver til gymnasier og universiteter.

Loven rammer to af Kinas største undervisningsfirmaer hårdt – også for de er børsnoterede i New York. Og den er blot den seneste i en lang række nye reguleringer, implementeret over sommeren, der gør det sværere for kinesiske virksomheder at børsnotere sig i udlandet.

Det har blandt andet ramt Kinas største online transportsite og landets version af LinkedIn – begge er børsnoterede i USA. Det har også ramt flere af dets største elbilfirmaer.

En amerikansk børsnotering har ellers været blandt de foretrukne måder for kinesiske startups at langtidssikre sig investering: Succes på hjemmemarkedet efterfulgt af en lancering på New Yorks børser. For aktiviteten på de amerikanske børser er stadig større end Kinas.

Siden 90’erne er over 400 af Kinas firmaer blevet børsnoteret på den måde, for en samlet noteringssum fra investorer på 631 mia. kr., ifølge tal fra Bloomberg. Det har givet et godt afkast – kinesiske firmaer på amerikanske børser har i dag en samlet markedsværdi på 12.600 mia. kr.

Men nu ser festen ud til at lakke mod enden.

Læs også