Økonomi

For første gang i 145 år: Handel stoppet

Kan gøre elbiler endnu dyrere.

Artiklens øverste billede
London Metal Exchange er blandt de få tilbageværende råvarebørser, hvor handlen fortsat foregår ansigt-til-ansigt. Foto: Reuters/Simon Dawson

Handlen med nikkel på London Metal Exchange (LME) er blevet stoppet.

Det er første gang i metalbørsens 145-årige historie.

Tirsdag er nikkelpriserne steget til det højeste nogensinde såvel på LME som Shanghai Future Exchange.

Natten til tirsdag blev tre-måneders kontrakten på nikkel handlet op i 101.365 dollars pr. ton. Siden faldt prisen tilbage til godt 80.000 dollars, da handlen åbnede i Europa, men prisstigningen var så voldsom, at handlen blev stoppet.

Den hidtidige rekord lød på 51.800 dollars pr. ton og blev nået i maj 2007.

»Da handlen med kontrakter på nikkel til levering i april åbnede, var prisen 36.266 dollars pr. ton, men først spændingerne og siden krigen i Ukraine har skabt frygt for alvorlig disruption i nikkelforsyningerne,« forklarer Marina Bozkurt, senioranalytiker i den norske rådgivningskoncern Rystad Energy.

Nikkel er et vitalt metal i produktionen af batterier til elbiler, ligesom i produktionen af rustfrit stål.

»Rusland er den tredje største leverandør af nikkel, og råder over 13 pct. af den globale kapacitet til udvinding af nikkel. I 2020 producerede Rusland 283.000 tons, svarende til 11,3 pct. af den globale produktion. Heraf gik 115.000 tons til Kina,« siger Marina Bozkurt.

Verdens største producent af nikkel er Indonesien med 34 pct. af verdensmarkedet, mens Filippinerne er næststørst med 15 pct.

»Priserne på litium har været stigende siden i fjor, hvilket sammen med prisudviklingen på nikkel gør det stedse sværere for producenter af batterier til elbiler at absorbere prisstigningerne. Der er grund til at tro, at nikkelpriserne vil fortsætte med at stige, om end knap så heftigt som i de seneste dage,« siger Marina Bozkurt.

Produktion af nikkel i Sorowako i Indonesien, der er verdens største nikkelproducent. Foto: Reuters/Yusuf Ahmad

Det er ikke kun priseksplosionen på nikkel, der bekymrer.

Også priserne på kobolt er markant stigende på grund af krigen i Ukraine. I lighed med nikkel er kobolt et vigtigt råstof i produktionen af batterier til elbiler.

Rusland står for 2 pct. af den globale minekapacitet for kobolt og 6 pct. af verdensmarkedet.

Den Demokratiske Republik Congo sidder på 70 pct. af den globale produktion af kobolt, mens Kina står for 70 pct. af koboltforarbejdningen. Produktionen af kobolt i Congo er stærkt omstridt, da der er mange eksempler på anvendelse af børnearbejde, ligesom forholdene i landet i det hele taget gør det svært at få uvildige vurderinger af forholdene for de ansatte i koboltminerne.

»Omkostningerne ved produktion af batterier er stigende, hvilket presser bilfabrikker; også selvom metalprisstigningerne til en vis grad modvirkes af statssubsidier. Også priserne på stål er stærkt stigende verden over, da både Rusland og Ukraine er producenter og eksportører af stål,« påpeger Marina Bozkurt og fortsætter:

»Med sanktionerne mod Rusland og produktionsstop i Ukraine må man imødese yderligere stigninger i stålpriserne. Da vi forventer intensiverede problemer i de globale forsyningskæder, vil det ramme priserne på alle stålprodukter.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.