Økonomi

Ny plan: Indfør bilfri søndage og sænk hastighedsgrænserne

På bare 4 måneder kan Europa gøre sig fri af russisk olie, viser ny plan fra IEA.

Artiklens øverste billede
Bilfri søndag på Strandvejen i Aarhus under det første olieprischok i vinteren 1973-74. Foto: Erik Friis

Med få midler kan industrilandene gøre sig fri af russisk olie.

Det viser en netop offentliggjort plan fra Det Internationale Energi Agentur (IEA), som det franske EU-formandskab vil forsøge at få gennemført i alle EU-lande.

»Vi har regnet på, hvor hurtigt man kan mindske afhængigheden af russisk olie, og hvor hurtigt det vil være muligt,« siger Fatih Birol, adm. direktør for IEA, og fortsætter:

»Vi anser det for realistisk at reducere olieefterspørgslen med 2,7 mio. tdr. i døgnet i løbet af bare fire måneder, hvis vores plan føres ud i livet.«

Mens USA har forbudt import af råolie og olieprodukter fra Rusland, har EU endnu ikke indført sanktioner mod importen af russisk olie og naturgas. Handles med olie og naturgas fra Rusland er heller ikke omfattet af de økonomiske sanktioner.

Imidlertid har en række olieselskaber, rederier, banker og forsikringsselskaber valgt ikke længere at købe råolie og olieprodukter fra Rusland, og dermed falder importen. Omvendt skaber det et pres gennem alle led af forsyningskæderne med stigende oliepriser til følge.

Fredag er der kontant afregning til bilisterne og transportsektoren, idet benzin stiger med 40 øre pr. liter, mens autodiesel stiger med 80 øre pr. liter.

For at imødegå en forværring af olieprischokket har IEA udarbejdet den 10-punkts plan, der netop er blevet præsenteret på en pressekonference:

  1. Sænk hastigheden på motorveje og landeveje med mindst 10 km/t.
  2. Hjemmearbejde mindst 3 dage om ugen, hvor muligt.
  3. Bilfri søndage i større byer.
  4. Gør kollektiv transport billigere, styrt mikromobilitet samt få flere til at gå og cykle.
  5. Indfør ”deledage” i byerne.
  6. Intensivér brugen af samkørsel og delebilordninger.
  7. Gør godstransporten mere effektiv.
  8. Brug højhastighedstog og nattog i stedet for rutefly.
  9. Undgå forretningsrejse med fly, hvor muligt.
  10. Intensivér udrulningen af elbiler og brændstofeffektive køretøjer.

Ældre danskere, der oplevede det første olieprischok i 1973-74 og den arabiske olieembargo, kan nikke genkendende til såvel hastighedsgrænserne som de bilfri søndage.

Mange tror, at generelle hastighedsgrænser blev indført for at styrke trafiksikkerheden, men det er ikke tilfældet. De blev indført i 1973 for at spare energi under det første olieprischok.

»Over halvdelen af Ruslands olieeksport går til Europa, og en femtedel går til Kina. Vi anser det for realistisk, at det allerede fra april vil være muligt at bremse en daglig olieeksport på 2,5 mio. tdr. fra Rusland. Indføres der sanktioner i Europa, vil en større del af olieeksporten blive ramt,« forklarer Fatih Birol.

10-punkts planen har som udgangspunkt at få mindsket olieforbruget så hurtigt som muligt, og med færrest mulige gener for husholdningerne og erhvervslivet, som allerede betaler dyrt for energiprischokket, der begyndte længe inden Ruslands invasion af Ukraine.

Hastighedsgrænserne varierer i IEA’s europæiske medlemslande mellem 100 og 140 km/t. Dog har Tyskland fortsat fri hastighed på en række motorvejsstrækninger. I USA ligger hastighedsgrænsen på motorveje omkring 110 km/t. Sænker man hastighedsgrænserne med 10 km/t, kan det spare 290.000 tdr. i døgnet, hvortil kommer andre 140.000 tdr. fra lastvogne og busser.

Bilfri søndage én gang om måneden kan spare 95.000 tdr. råolie i døgnet, mens der kan spare 380.000 tdr. i døgnet ved at gøre alle søndage bilfri.

Et andet forslag er såkaldte »deledage« i byerne.

I praksis indebærer det, at biler, hvis nummerplader ender på et lige tal, kun må køre på lige dage, mens biler, hvis nummerplader ender på et ulige tal, kun må køre på ulige dage. Dette forslag vil spare 210.000 tdr. i døgnet.

Forslaget skal ses i sammenhæng med, at IEA anbefaler at gøre kollektiv transport billigere, så flere finder det attraktivt at lade bilen stå, samt at animere flere til at cykle eller gå. Tilsvarende skal der ydes flere incitamenter til samkørsel og andre former for reduktion af brændstofforbruget.

Det forslag, der giver den forholdsvis mindste gevinst, er øget brug af højhastighedstog og nattog, der kun vil spare 40.000 tdr. i døgnet. Dels har ikke alle lande i Europa højhastighedstog eller nattog – det gælder bl.a. Danmark. Dels er priserne på nattog relativt høje, og under et energiprischok er pris en afgørende parameter for borgernes adfærd.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.