Økonomi

Amerikansk shoppedag kan ses i dansk detailsalg

Detailsalget steg med 0,8 pct. fra oktober til november og fortsætter dermed sin udvikling.

Artiklens øverste billede
Shoppedagen Black Friday var med til at sende detailsalget op med 0,8 pct. i november forhold til oktober måned, mener cheføkonom fra Nordea.

Detailhandlen steg endnu engang i november, hvor omsætningen steg med 0,8 pct. i forhold til oktober.

Stigningen i november skyldes bl.a. indtoget af en amerikansk shoppedag, og at danskerne nu starter med at købe deres julegaver i november, mener Helge Pedersen, cheføkonom Nordea.

»Selvom november måneds fremgang kan opfattes som et udtryk for fremrykningen af julehandlen og ligeledes har været påvirket af den nye store shoppingdag, Black Friday, er der tale om et stærkt tal,« siger Helge Pedersen.

Det var især tøj, som kunderne rev ned fra hylderne i november. Tøj tegnede sig nemlig for en stigning på 2,8 pct. i november i forhold til oktober måned, viser tallene fra Danmarks Statistik.

Helge Pedersen tror, at stigningen i detailsalget i november er et udtryk for, at mange danskere skal glæde sig ekstra meget til juleaften i år.

»Både tøjsalget og salget af forbrugsvarer steg pænt, mens salget af fødevarer og andre dagligvarer udviklede sig stabilt. Igen en indikation af, at danskerne vil give hinanden store julegaver i år,« siger Helge Pedersen.

Selvom danskerne brugte flere penge i november, er deres forbrugertillid faldet til 6 pct. i december, hvor den i november var 6,3 pct.

Det er dog helt forventeligt, mener Camilla Skovsbo Erichsen, der er forbrugerøkonom i Sydbank.

»Forbrugertilliden skal ikke overfortolkes. For det første er der tale om et meget lille fald, og for det andet er det historisk sådan, at forbrugertilliden meget tit falder i december. I år er det 10. år i træk, at forbrugertilliden falder i december,« siger Camilla Skovsbo Erichsen.

Hun mener, at en af årsagerne til, at forbrugertilliden konsekvent falder i december hvert år, er, at december er forbundet med mange udgifter.

Når forbrugertilliden bliver undersøgt, skal forbrugerne bl.a. vurdere, hvorvidt det er fordelagtigt at anskaffe sig større varer som fjernsyn, vaskemaskine eller lignende for øjeblikket.

»I en måned, hvor vi har udgifter til gaver, julemad mv., er det naturligt nok, at indkøb af større og dyrere varer ikke står øverst på listen. Især når januarudsalget venter lige om hjørnet,« siger Camilla Skovsbo Erichsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.