Politik

Skal staten bestemme, hvor og hvornår den regionale bus skal køre?

Hvis regionerne forsvinder, hvem skal så bestemme, hvor de regionale busser skal køre? En trafikforsker foreslår, at staten skal styre den kollektive trafik mellem kommunerne.

Hvis regionerne bliver nedlagt, forudser eksperter, at den kollektive trafik kan ændre karakter. Der kan blive endnu færre busser mellem de mindre bysamfund, ligesom letbanernes fremtid – som her i Aarhus – igen kan komme i spil. Arkivfoto: Morten Lau-Nielsen Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel er Danmarks dyreste togstrækning. Hver gang en passager rejser én km, udløser det et tilskud på 8,10 kr. Arkivfoto: Rune Aarestrup Pedersen

I dag kører der hver dag adskillige busser fra Grenaa til Aarhus gennem en række små byer på Djursland. De sikrer, at man også fra småbyer som Ugelbølle, Rønde og Tirstrup kan blive transporteret til og fra arbejde eller uddannelse uden bil. Men vil de også gøre det, hvis regionerne forsvinder?

Regeringens sundhedsreform vil ramme den kollektive trafik hårdt og sætte de bus- og togruter, der krydser kommunegrænserne, under stort pres, forudser trafikeksperter. Især kollektiv trafik i områder, hvor der er langt mellem husene, kan komme i problemer, advarer de. ..

BRANCHENYT
Læs også