Politik

Måling: Den grønne førertrøje sidder på de røde partier

Alt for længe har blå blok forsømt det grønne fokus, siger De Konservatives klimaordfører, Mette Abildgaard, om en ny måling.

Enhedslistens Pernille Skipper præsenterede partiets klimaudspil i februar på en konference på Christiansborg. Ifølge en ny måling anser vælgerne Liste Ø som det grønneste parti skarpt forfulgt af Alternativet. Foto: Jens Dresling

Klima- og miljøpolitikken er rykket op øverst på vælgernes dagsorden, og på Christiansborg er der for alvor blevet kamp om at være grøn, grønnere, grønnest.

Men spørger man vælgerne, er der ikke nogen tvivl om, hvem der fører kappestriden: Det gør oppositionen, viser en ny Norstat-måling foretaget for Jyllands-Posten og Altinget. Her har vælgerne givet karakterer til hvert parti, ud fra hvor grønne de mener, de er.

Øverst på listen ligger oppositionen anført af Enhedslisten, Alternativet og SF. I midten ligger Venstre og De Konservative. Og nederst ligger Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige.

Man må bare sige, at blå blok har været for sløv til at melde sig ind i den grønne kamp.

Mette Abildgaard (K), klimaordfører og gruppeformand

Svarene flugter med tidligere undersøgelser, som har vist, at det grønne område generelt er de røde partiers hjemmebane; vælgerne mener kort sagt, at en S-regering vil føre en bedre klimapolitik end en borgerlig.

Sådan vil det nok altid være, erkender De Konservatives klimaordfører og gruppeformand, Mette Abildgaard.

»Jeg tror aldrig, vi kommer til at se, at blå blok isoleret får ejerskab på den grønne dagsorden. Man må bare sige, at blå blok har været for sløv til at melde sig ind i den grønne kamp, og det tager lang tid at rette op på flere års forsømt fokus,« siger hun.

»Men vi kan bevise, at vi kan levere grønne resultater, og det synes jeg bestemt, denne regering har gjort.«

Som eksempel nævner hun den brede energiaftale fra i sommer, hvor alle Folketingets partier banede vejen for, at 55 pct. af Danmarks energi skal komme fra vedvarende kilder i 2030.

K får samme karakter som V

Måske en anelse overraskende viser målingen, at vælgerne ikke regner De Konservative for at være grønnere end Venstre. Det på trods af, at K flere gange har trukket regeringen i en mere klimavenlig retning med f.eks. havvindmølleparker og en naturpulje, der skal sikre et mere rigt og varieret dyre- og planteliv.

Abildgaard ser to forklaringer for sig: Dels har regeringssamarbejdet forhindret K i at gå ud med alt for mange solomeldinger på det grønne område. Dels sidder Venstre på posterne som både energi- og klimaminister, miljø- og fødevareminister og statsminister.

»Det giver dem nogle rigtig gode platforme at tale den grønne politik fra og være ansigtet udad til. Mange af de grønne resultater, vi kæmper hjem i regeringen, ender med at blive præsenteret af en Venstre-minister,« siger hun.

I det lys er det godkendt, at lille Konservative ligger på samme niveau som store Venstre, mener hun.

»Men selvfølgelig ville jeg gerne have, at vi lå endnu højere, og at endnu flere danskere ved, at vi konservative trækker tingene i en grønnere retning hver eneste gang, vi har en politisk forhandling,« siger Mette Abildgaard og sender en lille stikpille til regeringspartneren, som sidste år malede deres blå V-logo grønt i en kort periode.

»For os er det grønne hjerteblod både før og efter et valg. Vi udskifter ikke farven på vores logo belejligt fra tid til anden,« siger hun.

Udspil på stribe

For nylig gik K i et sjældent soloudbrud og efterlyste en »mere ambitiøs« klimapolitik fra regeringen. En ny klimalov skal sikre, at Danmark når målene fra Paris-aftalen og dermed er med til at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader, lød det fra partiet. Midlet skal være grønne trepartsforhandlinger mellem erhvervslivet, regeringen og Klimarådet om, hvordan CO2-udledningen skal mindskes, lød det.

Også i oppositionen er klimaudspillene spiret frem. Enhedslisten præsenterede i februar en stor plan om en forpligtende klimalov, der skal binde regeringen til, at Danmark reducerer CO2-udledningen med 70 pct. i 2030 og bliver et såkaldt nulemissionssamfund senest i 2040. Den sidste fossilbil skal sælges i 2025, hvor regeringen satser på 2030.

Alternativet vil også forbyde salg af benzin- og dieselbiler allerede i 2025, og ligesom Norge skal Danmark indføre et mål om, at alle indenrigsfly skal være eldrevne senest i 2040.

Socialdemokratiet taler om at gøre Danmark til en »grøn stormagt«, og også SF har for nylig markeret sig med et udspil, denne gang med fokus på at reducere landbrugets CO2-udledning ved hjælp af bl.a. mere klimavenlige afgrøder og et mindre landbrugsareal.

Læs også