Politik
0

Op til valg: DF og venstrefløj vil binde Løkke for at undgå ny Dong-skandale

Et nyt samarbejde uden om regeringen skal sikre, at fx Radius ikke bliver solgt på en måde så staten taber kontrollen med et selskab.

Sagerne om salget af dele af Ørsted - dengang Dong - og det potentielle salg af Radius får nu et flertal uden om regeringen til at insistere på, at fremtidige salg skal efterlade staten med kontrollen over den danske infrastruktur.
(Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

Et flertal i Folketinget uden om VLAK-regeringen vil sikre, at der ikke bliver solgt vigtig dansk infrastruktur ud af statens hænder, som man tidligere har set det med fx Københavns Lufthavne og Dong.

Sammen med Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten har DF torsdag i Finansudvalget aftalt, at et salg af kontrollen over en virksomhed som fx stærkt omdiskuterede Radius bliver uden deltagelse af de nævnte partier.

Kritisk infrastruktur skal være på danske hænder og drives med samfundets og forbrugernes bedste for øje.

Lisbeth Bech Poulsen, finansordfører, SF

»Man skal kunne sælge til hvem man vil, men staten skal sidde tilbage med mindst 51 pct., og der skal ikke gives særlige rettigheder til mindretalsaktionærer,« siger Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen med henvisning til den kontrol den kontroversielle amerikanske finanskæmpe Goldman Sachs fik over Dong - i dag Ørsted - i 2014.

Aftalen i Finansudvalget

"Et flertal i udvalget (S, DF, EL og SF) konstaterer, at kritisk infrastruktur er af vital interesse for samfundet og borgerne, ikke mindst når det gælder naturlig monopoler.

Flertallet konstaterer ligeledes, at Danmark har en mangeårig tradition for at kritisk infratstruktur er ejet af fællesskabet - enten i form af offentlig ejerskab eller i form af andelsselskaber ejet af forbrugerne. Og at denne ejerform har været med til at sikre en fastholdelse af dansk ejerskab over infrastrukturen, samt en høj forsyningssikkerhed.

Flertallet pålægger i forlængelse heraf regeringen at arbejde for at dansk kritisk infrastruktur enten har det offentlige eller et forbruger-ejet andelsselskab som majoritetsejer."

»Kritisk infrastruktur skal være på danske hænder og drives med samfundets og forbrugernes bedste for øje,« skriver SF's finansordfører Lisbeth Bech Poulsen i et indlæg til Finans og uddyber:

»Det er derfor fantastisk, at vi nu er et flertal af Folketingets partier, der siger nok er nok.«

Aftalen kommer efter en årrække, hvor sager som australske Macquaries ejerskab af Københavns Lufthavne, det potentielle salg af Radius til private investorer og især altså Goldman Sachs køb af en del af aktierne i Dong har skabt store politiske slagsmål om fremtiden for den stats- og andelsejede danske infrastruktur.

For Dansk Folkeparti er det her og nu især et salg af dele af el-nettet i kølvandet på diskussionerne om Ørsteds frasalg af det københavnske af slagsen under Radius, der motiverer aftalen med størstedelen af oppositionen.

»For os drejer det her sig om el-nettet. Nu kan man sælge dele af det, med den her tekst. Det afskæres os ikke for muligheden for at arbejde sammen med udenlandsk kapital. Men det skal være staten, der er majoritetsejere. Vi skal ikke ud i et nyt Dong,« siger René Christensen.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også