Politik

Scandlines klager over tysk ja til Femern-forbindelse

På flere punkter har Scandlines klaget over godkendelse af sin mulige kommende konkurrent Femern-forbindelsen.

Artiklens øverste billede

Rederiet Scandlines har indleveret en klage til den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig over godkendelsen af Femern-forbindelsen.

Det oplyser selskabet onsdag eftermiddag i en pressemeddelelse.

Scandlines har en række klagepunkter vedrørende projektet, der for nogle måneder siden fik et længe ventet tysk ja.

- Vi har brugt den seneste tid på grundigt at læse den godkendelse igennem, som de tyske myndigheder udstedte 31. januar 2019, og er nået frem til, at dette retlige skridt er uundgåeligt, siger administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Forbindelsen kommer til at være i direkte konkurrence med Scandlines’ færgerute mellem Rødby og Puttgarden.

Hos Scandlines mener man ikke, at den tyske godkendelse tager højde for udfordringer med miljø og påvirkning af virksomheder i regionen.

Rederiet mener heller ikke, at planerne for adgangsveje til havnen i Puttgarden er tilstrækkelige.

Den danske del af anlægsarbejdet ved Femern Bælt ventes allerede at blive sat i gang til efteråret. Det besluttede størstedelen af Folketingets partier i marts.

Transportministeriet i Danmark har tidligere meldt ud, at klager i Tyskland ventes at kunne udskyde den tyske del af anlægsarbejdet.

- Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen, skrev ministeriet i marts.

Rederierne Scandlines og Stena Line stævnede i februar Finansministeriet i Danmark for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S.

Stævningen skete efter en dom fra EU-Domstolen, der fastslog, at EU-Kommissionens tidligere godkendelse af støtten til Femern-forbindelsen, var sket med retlige fejl.

Femern-forbindelsen er planlagt som en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby på Lolland og øen Femern i Tyskland.

Den skal efter planen stå færdig i 2028.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.