Politik

Byggeri af Femern-tunnel sættes i gang fra næste år

Et flertal sætter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt i gang fra næste år. Den bliver verdens længste.

Artiklens øverste billede

Der har været utallige klager, og byggeriet har været årevis undervejs, men fra næste år starter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt.

Det har et politisk flertal besluttet fredag. Det betyder, at togpassagerer og bilister ventes at kunne køre fra Rødby og Puttgarden og retur fra medio 2029.

Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog. Budgettet for byggeriet var i 2015 på over 52 milliarder kroner.

Tunnelen bliver verdens længste af sin slags med sine 18 kilometer og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.

Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

Fabrikkerne ventes at kunne begynde produktionen af de første tunnelelementer primo 2023. Udskibning og nedsænkning af de første tunnelelementer forventes at finde sted primo 2024.

Anlægsarbejdet vil være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022.

Ejeren er den danske stat, og Femern A/S er bygherre.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.