Regeringen og Venstre satser på at få flere "tog" på gummihjul

Venstre vil give tilskud på 25-50 pct. til projekter med moderne busser i stedet for tog eller letbaner. Den idé støtter transportministeren.

En analyse af Østbanen viser, at det vil være dyrere at skifte toget ud med BRT-busser. Til gengæld vil det være markant billigere at drive busser end tog på strækningen. Foto: Nicolai Lorenzen

Venstre siger nej til nye jernbaneprojekter, til gengæld foreslår partiet, at man på nogle af de nedslidte jernbaner udskifter toget med moderne superbusser, såkaldte BRT-busser. Partiet anbefaler også Aarhus og Odense at bruge busser på næste etape af letbanerne i de to byer i stedet for tog på skinner.

»Vi vil ikke være med til at bygge nye togstrækninger, bortset fra en ny bane over Vestfyn og et ekstra spor til Padborg. Men hvis man vælger at skifte tog ud med BRT-busser, vil vi give et statsligt tilskud på 25-50 pct. Fordi det er en effektiv måde at sikre fremtidens kollektive transport,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Transportminister Benny Engelbrecht, der netop har fået gennemført en analyse af, hvorvidt man kan udskifte toget på den nedslidte Østbanen med BRT-busser, vil gerne være med til at opbygge en statslig pulje til at støtte BRT-bus-projekter:

»BRT-busser har meget interessante perspektiver, og jeg vil tage Venstre på ordet og få analyseret, hvordan vi kan opbygge en statslig pulje,« siger ministeren.

Analysen af Østbanen mellem Køge og Stevns, som er den første af sin art og er lavet sammen med Region Sjælland, viser, at det vil være dyrere at skifte toget ud med busser. Til gengæld vil det være markant billigere at drive busser end tog på strækningen. Samtidig viser analysen, at den samfundsøkonomiske forrentning vil være ekstrem høj.

»Det her er en øjenåbner for alle, der enten skal ændre på deres eksisterende kollektive trafik eller skal i gang med nyanlæg,« siger Benny Engelbrecht.

Professor og transportøkonom Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet er imponeret over samfundsøkonomien i at udskifte toget på Østbanen med busser.

»Med en intern rente på mellem 5 og 13 pct. ser samfundsøkonomien exceptionel god ud. Så på den måde er det gode nyheder,« mener Mogens Fosgerau.

SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, mener ikke, at busser kan erstatte lokaltog.

Specialkonsulent Jonas Herby fra den borgerlig-liberale tænketank Cepos roser landspolitikerne for at tænke nyt – samtidig opfordrer han dem til at lave en overordnet plan for afvikling af flere gamle nedslidte togbaner. Foruden Østbanen peger han f.eks. på Vestbanen og Lemvigbanen i Vestjylland.

»Det er nødvendige ændringer, og derfor skylder politikerne borgerne at lave planerne i god tid,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også