Politik
BREAKING

Flere grønne biler bliver hurtigt dyrt og bidrager kun »beskedent« til klimamål

Hvis bilisterne for alvor skal bidrage til Danmarks klimamål det næste årti, bliver prisen høj, konkluderer kommission.

Kommissionsformand Anders Eldrup gjorde mandag  klart, at politikerne havde givet ham og de andre medlemmer af Kommissionen for grøn omstilling af personbiler en svær opgave: Lav en grøn omlægning af bilafgifterne uden at det koster hverken statskassen eller bilejerne alverden. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det bliver meget dyrt. Og den grønne gevinst vil være begrænset.

Så kort kan konklusionen sammenfattes, efter en ekspertkommission mandag fremlagde sine bud på, hvordan danskerne kan tilskyndes til at udskifte deres benzin- og dieselbiler med køretøjer, der udleder mindre CO2.

Selv hvis politikerne vælger den mest vidtgående omlægning, som kommissionen har skitseret, vil det højst mindske Danmarks udledning af drivhusgasser med 1,5 mio. ton i 2030. Det svarer til 8 pct. af det, der skal til for at nå det klimamål, som Folketinget har sat.

Politikerne vil gerne vise vejen, men den er ikke bare at tromle derudad og putte en masse afgifter i hovedet på folk

Afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk

»Uanset hvilken model, man bruger, er det et beskedent bidrag på den korte bane,« sagde kommissionens formand, Anders Eldrup, på et pressemøde, hvor han slog fast, at det har »en ganske høj pris«, hvis man vil finde store klimareduktioner hos bilisterne det næste årti.

Han henviste til, at prisen for hvert ton sparet CO2 kan blive mere end dobbelt så høj, som Klimarådet har vurderet, at den grønne omstilling generelt bør koste.

I den mest vidtgående model vil benzinpriserne stige, registreringsafgiften vil blive sat op på de mest forurenende biler, mens staten skal give et tilskud på op mod 25.000 kr., hvis man køber en elbil.

Det vil skaffe en million grønne biler på vejene i 2030, men det vil f.eks. også betyde, at det bliver 6.900 kr. dyrere om året at eje en benzindrevet Nissan Qashqai.

Bilejerforeningen FDM mener, at politikerne bør afvente, at teknologien gør elbiler billigere.

»Politikerne vil gerne vise vejen, men den er ikke bare at tromle derudad og putte en masse afgifter i hovedet på folk,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Kommissionen skitserer andre modeller, hvor afgifterne på benzinbiler stiger langt mindre. Men det vil samtidig reducere den i forvejen beskedne klimaeffekt.

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, advarer mod at slække på ambitionerne:

»Den grønne omstilling kommer til at koste – om vi vil det eller ej.«

Regeringen indkalder nu til forhandlinger, men ønsker ikke at sige, hvilken model den foretrækker.

»Afgiftssystemet på bilområdet har nærmest lige så mange skruer at dreje på som en bilmotor. Det er langtfra sikkert, at vi ender på en af kommissionens modeller,« siger skatteminister Morten Bødskov.

BRANCHENYT
Læs også