Politik

Transportminister sender hjelmpligt på elløbehjul i høring

Benny Engelbrecht (S) er bekymret, fordi mange kommer til skade i trafikken på elektriske løbehjul.

Det kan fremover blive et krav, at man skal bære hjelm, når man kører på elektrisk løbehjul. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I fremtiden kan det blive lovpligtigt at bære hjelm, når man kører på et elløbehjul.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har bedt Færdselsstyrelsen om at sende nye regler med krav om hjelmpligt på elløbehjul i offentlig høring.

Konkret er der tale om at lave en ændring i bekendtgørelserne om små motoriserede køretøjer. Det vil betyde, at der vil blive hjelmpligt på elløbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards.

- Jeg har noteret mig, at der desværre er en stor overhyppighed af uheld med elløbehjul, siger Benny Engelbrecht.

- Det fører til, at der er syv gange så stor sandsynlighed for at komme til skade på et elløbehjul, som hvis man kørte på en almindelig cykel.

- Det svarer stort set til hyppigheden for den almindelige knallert, der kører 30 kilometer i timen, og dér er det jo pligtigt at have hjelm på, siger Benny Engelbrecht.

Det er ikke lovpligtigt at bære hjelm på almindelige cykler i Danmark.

Hjelmpligten for elløbehjul skal også gælde for udlejningsløbehjul.

Allerede i februar luftede Benny Engelbrecht idéen om at indføre hjelmpligt.

Det skete, efter at foreløbige tal i Transport- og Boligministeriets evaluering af forsøgsordningen pegede på, at risikoen for ulykker er syv gange så høj på elløbehjul som på en cykel.

Forsøgsordningerne er siden blevet evalueret. Tendensen er den samme.

Transportministeren er også bekymret over, at de elektriske transportmidler bliver brugt på tidspunkter, hvor det er uhensigtsmæssigt.

For eksempel i nattelivet, hvor der ofte er alkohol involveret.

Kristian Agerbo, udviklingsdirektør i Voi, der udlejer elløbehjul, mener, at tallene om flere ulykker på elløbehjul blandt andet kan være et udtryk for startvanskeligheder, eftersom de kun har været i Danmark siden sidste år.

- Jo mere vi gør for at uddanne folk, jo bedre adfærd har de, siger han.

- Vi har rigtig gode erfaringer med det i blandt andet Aarhus og Aalborg, hvor vi har samarbejdet tæt med myndighederne om at kommunikere, hvordan man skal bruge elløbehjulene, og hvordan man skal parkere dem.

- Det gør, at folks adfærd er mere ansvarlig fra starten, siger han.

Han vil ikke gøre sig til dommer over, hvorvidt det er nødvendigt at gøre det lovpligtigt at bære hjelm på elløbehjul.

- Vi vil også meget gerne, hvis det er nødvendigt, stille hjelme til rådighed.

- Det er bare ikke så oplagt at gøre lige nu, hvor der er corona i omløb. Det kan hurtigt blive uhygiejnisk at dele hjelm med andre, siger Kristian Agerbo.

BRANCHENYT
Læs også