Politik

Margrethe Vestager: Det er ikke nødvendigt at splitte techgiganter op

»Det vil aldrig komme til det stadie,« fortæller den danske EU-kommisær i et interview søndag

EU’s konkurrencekommisær Margrethe Vestager tvivler på, at det bliver aktuelt at skulle forsøge at splitte techgiganter som Google og Facebook op. Det fortæller hun i et interview med Frankfurter Allgemeine Sonntagzeitung søndag. REUTERS/Yves Herman

Det bliver formentlig aldrig realistisk at splitte techgiganter som Google og Facebook op.

Det fortæller EU’s konkurrencekommisær Margrethe Vestager i et interview med Frankfurter Allgemeine Sonntagzeitung søndag.

Vestager vurderer, at det ikke bliver aktuelt at dele store teknologiselskaber op, med mindre EU ser det som den absolut sidste udvej.

»Det vil aldrig komme til det stadie. Indtil videre har vi ikke haft sager på bordet, hvor et træk som dette var muligt,« siger Vestager til den tyske avis ifølge Reuters.

For nyligt har det amerikanske justitsministerium lagt sag an mod Google, for at misbruge sit monopol til at skade konkurrenterne.

På et pressemøde i København i mandags, fortalte Margrethe Vestager, at den amerikanske sag motiverer Europa til at tage kampen op mod verdens største teknologiselskaber:

»Det er vigtigt, at Europa skubber på, så vi får flyttet grænserne en gang til i håbet om, at andre lader sig inspirere af det, så vi får en verden, hvor der er tillid til det, der foregår digitalt.«

I begyndelsen af december måned vil Margrethe Vestager afleverer en række lovforslag for den digitale sektor, som efterfølgende skal diskuteres i Europa-Parlamentet, skriver Reuters.

Margrethe Vestager har siden 2015 ledet EU’s egne søgsmål mod Google og øvrige giganter som Apple og Facebook relateret til spørgsmål om konkurrence, persondata og skat.

I årene 2017 til 2019 har den danske EU-kommissær på baggrund af tre sager sendt bøder for samlet set 61 mia. kr. afsted.

Udover de tidligere sager har EU-Kommissionen ifølge Margrethe Vestager i øjeblikket tre igangværende undersøgelser af Apple, en af Amazon og to store undersøgelser af Google.

BRANCHENYT
Læs også