Politik

Historisk aftale betyder flere motorveje, skinner og cykelstier – men hvad med klimaet?

Samtlige af Folketingets partier er med i den aftale om fremtidens infrastruktur, der mandag blev præsenteret. Trafikforsker mener, at de mange milliarder til flere og bedre veje kan være spildt, hvis politikerne mener det alvorligt med at få nedbragt Danmarks udledning af CO2 med 70 pct. i 2030. Til gengæld jubler både røde og blå partier over den historisk brede aftale, der rækker helt frem til 2035.

Alle Folketingets partier står bag aftale om infrastruktur, der over de næste 14 år afsætter 161 mia. kr. til bl.a. udbygning af motorveje og kollektiv trafik. Foto:Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

I løbet af de næste 14 år – frem til 2035 – skal der bruges 161 mia. kr. på at bygge flere veje, broer, cykelstier og jernbaner. Ifølge den store trafikaftale, der søndag aften faldt på plads, skal der bruges 64 mia. kr. på veje, 86 mia. kr. på jernbaner og kollektiv trafik, mens 11 mia. er afsat til forskellige puljer. 55 mia. kr. vedrører projekter, der allerede er sat i gang.

På et næsten to timer langt pressemøde mandag glædede de borgerlige politikere sig over, at de med aftalen får et stykke af den Hærvejsmotorvej, som ikke mindst Venstre har kæmpet hårdt for. Der var også begejstring over, at der nu bliver gjort noget ved trængslen på den østjyske motorvej E45, der skal udbygges for 6,2 mia. kr...

Læs også