Serier

Leasingselskaber i skudlinjen: Indgreb skal »mindske« kritiseret afgiftsfordel

En vifte af stramninger har siden 2017 lukket store afgiftshuller i leasingbranchen. Nu er et politisk flertal klar med nye stramninger.

Det store afgiftslotteri
Politikerne strammede seneste leasingreglerne i september 2017. Nu er nye stramninger på vej. Collage: JP

Fire år efter lukningen af flere afgiftshuller er et politisk flertal klar til at stramme grebet om leasing- og bilbranchen.

Genberegning af registreringsafgift
  • Leasingbiler skal have genberegnet den afgiftsmæssige værdi senest fire måneder efter første indregistrering.
  • Genberegningen sker med afsæt i markedspriser på sammenlignelige biler.
  • Viser genberegningen, at den markedsmæssige værdi er højere, kan leasingselskabet få betalt registreringsafgift retur.
  • Er den markedsmæssige værdi lavere end tilsvarende biler i markedet, reguleres afgiften, men det sker kke med tilbagevirkende kraft. Reguleringen gælder kun for den fremtidige afgiftsbetaling.
  • Reglen om genberegning efter fire måneder har været gældende siden september 2017.
  • I et nyt lovudkast lægges op til, at genberegningen fra 2022 skal ske senest tre måneder efter den første indregistrering af bilen.

Siden 2017 har leasingselskaber været pålagt at genberegne værdien af nye leasingbilers afgiftsmæssige værdi senest fire måneder efter den første indregistering. Målet er bl.a. at dæmme op for en leasingfinte, hvor selskaber tidligere opnåede store gevinster ved at operere med kunstigt lave købspriser.

Et nyt indgreb betyder imidlertid, at genberegningen fremover skal ske senest efter tre måneder.

»En fremrykning af tidspunktet for beregning til tre måneder efter første registrering vil mindske den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at f.eks. flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer,« lyder det i udkastet til de nye leasingregler.

Det vil give mere realistiske værdier på bilerne, at handelsværdien genberegnes allerede efter tre måneder.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM

Ændringen ventes årligt at sikre statskassen ekstra 40 mio. kr. I forvejen sikrer 2017-stramningerne årlige merindtægter til statskassen i niveauet 700 mio. kr., viser et nyt notat fra Skatteministeriet.

I FDM peger man på, at stramningen vil ramme de brodne kar i branchen.

»Det vil give mere realistiske værdier på bilerne, at handelsværdien genberegnes allerede efter tre måneder,« siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

»Vi har tidligere påpeget overfor politikerne, at fire måneder er for lang tid. Tre måneder er bedre, men det er ikke ideelt,« siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd, der favner de frie autoværksteder.

EL-skatteordfører Rune Lund forklarer, at målet er at undgå, at bilimportører og leasingselskaber spekulerer i korte leasingkontrakter til at undgå at betale registreringsafgift af biler, der kører rundt på vejene.

»Derfor er det en fin stramning,« siger Rune Lund.

Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, er overrasket over de nye regler.

»Den havde vi ikke set komme. Måske fordi forslaget mest handler om at få ekstra penge i statskassen. Regningen lander hos mine medlemmer, men den ender jo ultimativt hos kunderne. Det bliver kort og godt dyrere at være bilist i Danmark,« siger Mads Rørvig.

De nye leasingregler ventes at træde i kraft den 1. januar 2022.

Læs også