Politik

Leasingselskaber i skudlinjen: Indgreb skal »mindske« kritiseret afgiftsfordel

En vifte af stramninger har siden 2017 lukket store afgiftshuller i leasingbranchen. Nu er et politisk flertal klar med nye stramninger.

Artiklens øverste billede
Politikerne strammede seneste leasingreglerne i september 2017. Nu er nye stramninger på vej. Collage: JP

Fire år efter lukningen af flere afgiftshuller er et politisk flertal klar til at stramme grebet om leasing- og bilbranchen.

Siden 2017 har leasingselskaber været pålagt at genberegne værdien af nye leasingbilers afgiftsmæssige værdi senest fire måneder efter den første indregistering. Målet er bl.a. at dæmme op for en leasingfinte, hvor selskaber tidligere opnåede store gevinster ved at operere med kunstigt lave købspriser.

Et nyt indgreb betyder imidlertid, at genberegningen fremover skal ske senest efter tre måneder.

»En fremrykning af tidspunktet for beregning til tre måneder efter første registrering vil mindske den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at f.eks. flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer,« lyder det i udkastet til de nye leasingregler.

Det vil give mere realistiske værdier på bilerne, at handelsværdien genberegnes allerede efter tre måneder.

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM

Ændringen ventes årligt at sikre statskassen ekstra 40 mio. kr. I forvejen sikrer 2017-stramningerne årlige merindtægter til statskassen i niveauet 700 mio. kr., viser et nyt notat fra Skatteministeriet.

I FDM peger man på, at stramningen vil ramme de brodne kar i branchen.

»Det vil give mere realistiske værdier på bilerne, at handelsværdien genberegnes allerede efter tre måneder,« siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

»Vi har tidligere påpeget overfor politikerne, at fire måneder er for lang tid. Tre måneder er bedre, men det er ikke ideelt,« siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd, der favner de frie autoværksteder.

EL-skatteordfører Rune Lund forklarer, at målet er at undgå, at bilimportører og leasingselskaber spekulerer i korte leasingkontrakter til at undgå at betale registreringsafgift af biler, der kører rundt på vejene.

»Derfor er det en fin stramning,« siger Rune Lund.

Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, er overrasket over de nye regler.

»Den havde vi ikke set komme. Måske fordi forslaget mest handler om at få ekstra penge i statskassen. Regningen lander hos mine medlemmer, men den ender jo ultimativt hos kunderne. Det bliver kort og godt dyrere at være bilist i Danmark,« siger Mads Rørvig.

De nye leasingregler ventes at træde i kraft den 1. januar 2022.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.