Politik

Snart skal du betale på tyske motorveje

Tyske bilister slipper for omdiskuteret vejskat, men udlændinge skal betale.

Artiklens øverste billede
Både tyske og udenlandske bilister skal fra 1. januar 2016 betale vejskat i Tyskland. Men de tyske bilister slipper tilsvarende billigere i vægtafgift. Det er diskriminerende, mener FDM.

Nu kan danske bilister sammen med andre udlændinge se frem til at skulle betale for at køre på de tyske motorveje. Der lægges op til, at der skal betales fra 1. januar 2016.

Den tyske trafikminister Alexander Dobrindt (CSU) vil fremlægge et beslutningsforslag om en tysk vejskat. Den skal i princippet ramme alle personvogne og autocampere. Ordningen vil omfatte 52.000 kilometer motorveje og statsveje.

Men i praksis vil vejskatten kun ramme udenlandske bilister, da de tyske bilister modregnes i den årlige vægtafgift . Vejskatten har også været udsat fra kritik fra andre tyske partier, der har givet udtryk for, at vejskatten kunne være i strid med EU-reglerne, fordi den vil diskriminere udenlandske bilister.

Det er ikke i sig selv et stort problem, at danske bilister måske skal betale 75 kr. for at kunne køre på langs gennem Tyskland. Men der er tale om en diskriminering af udenlandske bilister.

Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDM

Derfor har også både den danske bilistorganisation FDM og den tilsvarende hollandske og østrigske organisation tidligere bl.a. andre protesteret mod vejskatten og bedt politikere tage sagen op i EU. De har også indsamlet underskrifter mod afgiften.

Hos FDM frygter man desuden, at der åbnes for en glidebane, så flere lande vil begynde at indføre tilsvarende vejskat for at gøre gengæld mod tyske bilister.

Alexander Dobrindt har da også på hjemmebane været udsat for hårdt kritik af det oprindelige forslag, fordi han i første omgang lagde op til en afgift på cirka 800 kr. over hele det tyske vejnet.

Blandt modstanderne var især CDU-medlemmer i Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg og Nordrhein-Westfalen. De frygtede, at en vejskat ville gå ud over grænsetrafikken.

Ministerens argument var bl.a., at de udenlandske bilister skulle bidrage til vedligeholdelsen af det tyske vejnet, fordi de også var med til at slide på vejene.

Torsdag kom så en nyt udspil fra den tyske trafikminister. I stedet for en vignet på bilruden skal der nu indføres en elektronisk ordning. Stationære og mobile scannere skal kontrollere bilerne via nummerpladerne. Det vil reducere omkostninger til ordningen, der nu ventes at indbringe Tyskland om ring 500 mio. euro om året.

Trafikministerens nye udspil betyder også, at udenlandske bilister kun skal betale for at køre på motorvejene. Derimod er der ingen afgift, når det gælder delstatsveje og kommunale vej. Også tyske bilister skal betale på motorvejene og statsvejene, men de bliver holdt skadesløse som følge af en nedsættelse af vægtafgiften. Og ifølge det tyske Manager Magazin bliver der slet ikke kontrolleret på statsvejene.

Ifølge det nye udspil bliver der tale om tre typer af vejskat:

  • Et 10-dages kort til 10 euro.
  • Et 2-måneders kort til 22 euro.
  • Et årskort, som der endnu ikke er sat pris på.

Men forslaget lægger op til, at prisen for årskort skal afhænge af bilens motorstørrelse, om det er en benzin- eller dieselbil og hvor miljøvenlig bilen er. Der lægges op til, at der maksimalt skal betales 130 euro for et år.

Udenlandske bilister skal kunne betale vejskatten via nettet og ved terminaler, der opstilles på tantstationer i grænseområderne.

Tyske bilister skal betale via Kraftfahrtbundesamt (motorregistret) i Flensburg, og betalingen kontrolleres via nummerpladen.

Hos FDM tager man fortsat kraftig afstand fra de tyske planer om en vejskat.

»I bund og grund handler det om, at udenlandske bilister skal betale en afgift, som de tyske bilister ikke skal betale. Det er ikke i sig selv et stort problem, at danske bilister måske skal betale 75 kr. for at kunne køre på langs gennem Tyskland. Men der er tale om en diskriminering af udenlandske bilister,« lyder det fra Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM's politisk-økonomiske sekretariat.

»For at omgå diskrimineringen lader man så også de tyske bilister betale. Men de slipper til gengæld præcis det samme beløb billigere i vejafgift. Når udgifterne er betalt, er der måske 500 mio. euro tilbage. Vores tyske søsterklub ADAC har dog beregnet, at det nok nærmere kun vil være 300 mio. euro,« fortæller Torben Lund Kudsk.

Han henviser til, at EU tidligere har været skeptisk over for forslaget, fordi afgiften hæmmer den frie bevægelighed. Samtidig peger han på, at udenlandske bilister allerede via brændstofafgifterne i Tyskland bidrager med et beløb, der er dobbelt så stort som omkostningerne ved deres slid på de tyske veje.

Endelig understreger han, at det først og fremmest er lastbilerne, der slider på vejene.

»Samtidig frygter vi, at den tyske vejskat vil føre til, at andre EU-lande følger eksemplet og indfører vejskatter. Desuden har EU-Kommissionen gennem længere tid presset på for at indføre fælles regler for vejskat i hele EU. Nu kan man så frygte, at EU-Kommissionen ligefrem kan se en fordel i, at flere lande gør som Tyskland. Så kan Kommissionen på et senere tidspunkt slå i bordet og forlange, at der nu kommer fælles regler,« siger Torben Lund Kudsk.

Det vil efter hans og FDM's opfattelse i sidste ende gøre det dyrere at være bilist i Europa.

Samtidig peger han på, at EU's afgående trafikkommissær Siim Kallas på sin hjemmeside sender lidt modstridende signaler om sagen.

»På den ene side taler han for, at alle europæiske bilister skal behandles ens, og at der ikke må ske diskriminering. På den anden side taler han om, at det er op til den enkelte medlemsstat at bestemme, hvad bilister skal betale for at køre i byerne og på motorvejene. At det ikke er EU's sag at blande sig i tysk afgiftspolitik. Men han er selvfølgelig også på vej ud, og så kan han overlade problemerne til sin efterfølger,« siger Torben Lund Kudsk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.