Privatøkonomi

Nordea Finans får smæk af forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard har været efter Nordea Finans for på kreativ vis at fremstille en bilforsikring i et bedre lys, end forsikringen reelt kan bære.

Artiklens øverste billede
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er ude med riven efter Nordea Finans. Det har nu fået selskabet til at omdøbe en særlig bilforsikring. Foto: Stine Bidstrup

Det går ikke at markedsføre en garanti som en dækning på syv år, når virkeligheden er, at garantien kun gælder i fem år.

Det fastslår forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en sag, hvor Nordea Finans har markedsført en bilforsikring som "7-års garantien".

Problemet er blot, at forsikringen reelt kun leverede en dækning i fem år. Hertil kommer så de minimum to års garanti, som i praksis altid følger med ved nysalg af biler, og dermed fik forbrugeren en samlet garanti på de syv år.

Vi har undersøgt forsikringen og kan konstatere, at der ikke var overensstemmelse mellem det, som markedsføringen lovede, og det som forbrugerne rent faktisk får.

Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand

Men det går ikke, at Nordea Finans på kreativ vis "låner" to år for at kunne skilte med "7-års-garantien".

»Vi har undersøgt forsikringen og kan konstatere, at der ikke var overensstemmelse mellem det, som markedsføringen lovede, og det som forbrugerne rent faktisk får,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Hun supplerer med at slå fast, at det er vigtigt, at et produkt ikke markedsføres som en 7-års-garanti, hvis virkeligheden er, at produktet ikke leverer en selvstændig garanti på syv år.

»Det gælder ikke mindst ved markedsføringen af biler, som for de fleste forbrugere er en af de største økonomiske dispositioner, de foretager,« fremgår det af en udsendt pressemeddelelse.

At forbrugerombudsmanden overhovedet har kastet sig over sagen, skyldes en klage fra en kunde, som fandt skiltningen fra Nordea Finans for vildledende, fordi man som forbruger kunne stå tilbage med den opfattelse, at det alene var bilforsikringens skyld, at man havde syv års garanti.

Ifølge markedsføringsloven »må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde villede eller kunne forventes at villede gennemsnitsforbrugeren«.

Nordea Finans har nu ændret navnet på bilforsikringen, der i dag markedsføres under navnet Drive7.

»Drive7 er et billån med en udvidet garantiforsikring mod mekaniske og elektroniske fejl indtil bilens 7. år, eller til den har kørt 150.000 km, hvad end der indtræder først. Når fabriksgarantien og/eller forhandlergarantien på bilen løber ud, så starter Drive7,« skriver Nordea Finans på sin hjemmeside.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.