Privatøkonomi
BREAKING

Bilejere kan slippe for stor ekstraregning

En ny metode til måling af brændstofforbrug vil få bilafgifterne til at stige med flere tusinde kroner. Det vil regeringen nu forhindre med et lovindgreb.

Bilistorganisationen FDM har været fortaler for en omregningsmodel, der sikrer mod pludselige afgiftsstigninger. Foto: Mik Eskestad

Danske bilkøbere får nu et mere retvisende billede af, hvor langt deres nye bil kører på literen. Men uden et regeringsindgreb risikerer de samtidig en ekstraregning på flere tusinde kroner.

Siden efteråret er nye bilmodeller blevet testet efter en ny metode, der er mere præcis, og som i gennemsnit måler brændstofforbruget 21 pct. højere end med den gamle metode.

Det vil få registreringsafgiften til at stige med 7.000-9.000 kr., ifølge beregninger fra Skatteministeriet. Dertil kommer en stigning i ejerafgiften.

»Danskerne skal naturligvis ikke ende med en ekstraregning, fordi EU implementerer nye regler. Derfor har vi også haft en tæt dialog med bilbranchen om en fornuftig løsning, som sikrer en smidig overgang til den nye model, skaber ro på bilmarkedet og fortsat giver danskerne billigere biler,« siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse.

Da regeringen sammen med DF i fjor indgik en aftale om at sænke bilafgifterne, var et af kriterierne for den nye, lavere registreringsafgift bl.a. bilens brændstofforbrug.

Aftalen var baseret på den hidtidige testmetode, fordi politikerne forventede, at tilpasningen af bilafgifterne til den nye testmetode først skulle ske i 2020.

Nu viser det sig imidlertid, at de første biler, hvor brændstofforbruget udelukkende er målt med den nye metode, allerede kommer på markedet i dette forår.

Derfor har regeringen fremsat et lovforslag, som betyder, at der i udregningen af registreringsafgiften på nye biler bliver brugt en omregningsfaktor på 21 pct.

»På den måde sikres det, at registreringsafgiften i gennemsnit fastsættes på samme niveau som i dag. Dermed forventes de nye regler kun i begrænset omfang at slå igennem i registrerings- og ejerafgiften,« oplyser Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Bilistorganisationen FDM har været fortaler for en omregningsmodel, der sikrer mod pludselige afgiftsstigninger.

»Vi mener ikke, at ændrede EU-testregler skal føre til øgede bilafgifter, og det har vi også svært ved at forestille os, at politikerne ønsker. Så længe er der trods alt heller ikke til næste valg,« skrev FDM i et indlæg for knap to måneder siden.

BRANCHENYT
Læs også