Privatøkonomi

Nye tal: Større klimabevidsthed ændrer intet. Vi flyver som aldrig før

284 millioner flere passagerer fløj i 2018 sammenlignet med året før. Selvom mange gerne vil leve klimavenligt, kommer vi ikke til at ændre vores flyvaner, mener eksperter.

Flytrafikken er på sit højeste nogensinde. Antallet af flypassagerer på verdensplan er steget med 6,9 procent fra 2017 til 2018. Arkivfoto: JP

Det er ikke nogen nyhed, at flytrafik er skidt for miljøet. Alligevel flyver vi som aldrig før.

Sidste år var antallet af flypassagerer på verdensplan 4,4 milliarder, hvilket er en stigning på 6,9 procent i forhold til 2017.

Det viser en ny opgørelse foretaget af den internationale luftfartsorganisation IATA, der repræsenterer 290 flyselskaber og udgør 82 procent af verdens lufttrafik.

Langt de fleste vil gerne leve klimavenligt, men når alternativerne til flyet koster en del mere og tager noget længere tid, vil vi ikke give afkald på vores ferie.

Bettina Hauge, antropolog og ph.d.

Europa stod for 1,1 milliarder passagerer, hvilket svarer til 26,2 procent af det samlede antal flypassagerer.

Og selvom vi i Danmark bryster os af at være klimabevidste, kan den danske rejsebranche ikke mærke nogen forskel på flyvetrangen.

»Vi ser nu for første gang, at der er kommet opmærksomhed på klimaet, men det betyder ikke, at folk reagerer på det. I sidste ende er det stadig kroner og ører, som forbrugerne går op i,« siger Jakob Hahn, der er afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening.

Ifølge Danmarks Statistik rejste der sidste år 18,2 millioner passagerer fra danske lufthavne, hvilket er det højeste nogensinde.

Ifølge professor i klima og økonomi Kirsten Halsnæs er det ikke noget, vi kommer til at ændre på.

»I takt med at folk bliver rigere og verdensøkonomierne større, vil vi sikkert komme til at flyve mere. Kun en fælles indsats hjælper i forhold til internationale områder som flytrafik, så problemerne vil fortsætte indtil, vi handler sammen globalt,« siger hun.

Sideløbende med den økonomiske vækst er flybilletterne blevet billigere og billigere. 2018 blev året med de laveste flypriser nogensinde, og priserne vil blive ved med at falde, viser en undersøgelse foretaget af Dansk Flyprisindex, der er ejet af prissammenligningssiden Travelmarket.dk.

Ferien vejer tungere end klimaet

Den globale flytrafik er steget kraftigt de seneste år, og IATA spår, at antallet af flypassagerer vil ramme 8,2 milliarder i 2037. Men til trods for, at befolkningens klimabekymring stiger, er det de færreste, der vil undvære turen til Thailand eller USA.

Ifølge Bettina Hauge, der er antropolog, ph.d. og har forsket i sammenhængen mellem klima og hverdagsliv, er der flere årsager til, at vi ikke giver slip på flyveturen.

»Langt de fleste vil gerne leve klimavenligt, men når alternativerne til flyet koster en del mere og tager noget længere tid, vil vi ikke give afkald på vores ferie,« fortæller hun.

Hvor flyver vi mest?
  • Asien-Stillehavsregionen: 1,6 mia. passagerer (37,1 procent af det samlede passagerantal)
  • Europa: 1,1 mia. passagerer (26,2 procent af det samlede passagerantal)
  • Nordamerika: 989,4 millioner (22,6 procent af det samlede passagerantal)
  • Latinamerika: 302 millioner passagerer (6,9 procent af det samlede passagerantal)
  • Mellemøsten: 224,2 millioner passagerer (5,1 procent af det samlede passagerantal)
  • Afrika: 92 millioner passagerer (2,1 procent af det samlede passagerantal)

Bettina Hauges undersøgelser viser blandt andet, at langt de fleste gerne vil tilgodese klimaet på en lang række punkter, men ikke for enhver pris.

»Folk har en travl hverdag, og derfor ser vi det som en belønning at kunne flyve ud i verden, selvom vi ved, at det belaster miljøet. Ferien vejer tungere end klimaet,« siger Bettina Hauge.

Nye krav til flybranchen

Alligevel oplever Danmarks Rejsebureau Forening nu, at stadig flere stiller spørgsmål til rejseselskabernes bæredygtighed.

»Vi har aldrig oplevet en reel interesse for bæredygtighed og klima, som den vi oplever nu. Især den unge generation stiller krav på en helt ny måde,« siger Jakob Hahn.

Han fremhæver, at hvis man skal ud og flyve, kan det godt lade sig gøre på en lidt mere klimavenlig facon.

»Rejser man med selskaber med nyere maskiner, og hvis man undgår for mange mellemlandinger, er det langt bedre for miljøet,« fortæller han.

Ifølge Kirsten Halsnæs er det imidlertid flyselskaberne, der skal tage ansvar. Hun påpeger, at selvom vi bliver ved med at flyve, så bliver det ikke på samme måde i fremtiden.

»Jeg forventer at, de internationale luftfartsselskaber i fremtiden vil lave nogle mere bindende aftaler om reduktion af drivhusgasser, og nye, mere bæredygtige, brændstoffer vil vinde frem,« fortæller hun.

EU anslår, at den globale flytrafik lige nu står for 3 procent af den samlede udledning af drivhusgasser, og stigningen vil fortsætte de kommende år.


Læs også