Privatøkonomi
0

Danskernes nye biler bliver mere "sorte"

Nye tal viser, at de nyregistrerede bilers CO2-udledning er steget det seneste halvandet år.

Nye tal fra Danmark Statistik viser, at de nyregistrerede bilers CO2-udledning er steget med 7,4 pct. siden januar 2017.

Vi taler måske mere om klimaet, og en grøn bølge har muligvis ramt mange danskere. Men det er ikke noget, der afspejler sig i vores bilkøb.

Nye tal fra Danmark Statistik viser, at de nyregistrerede bilers CO2-udledning er steget med 7,4 pct. siden januar 2017.

Den gennemsnitlige udledning for alle nyregistrerede personbiler inklusive el- og plugin-hybridbiler er steget fra 105 gram/km i januar 2017 til 113 gram/km i august 2019.

Hvis udviklingen i bilernes vægt, motorstørrelse og -effekt samt energieffektivitet fortsætter frem til udgangen af 2020, og der samtidig ikke sker ændringer i forholdet mellem eldrevne og fossildrevne biler, vil emissionen af CO2 i december 2020 ligge på ca. 118 gram/km, skriver statistikbanken.

Dermed vil niveauet – både det aktuelle og det fremskrevne – ligge en del over det krav om 95 gram/km i 2021, 80,8 gram/km i 2025 og 59,4 gram/km i 2030, som er fastsat af EU i en ny forordning, fastslår Danmark Statistik

»Hvis niveauet i august (…) skulle have været nedbragt til 95 gram/km. alene ved en højere andel af elbiler, skulle de have udgjort 29 pct. af de nye biler i stedet for de knap 2 pct., der faktisk blev registreret,« lyder det.

Også tal fra Danske Bilimportører viser ifølge Ingeniøren, at danskerne har fået større appetit på større og mere benzinforbrugende biler.

I perioden 2013-2018 faldt mikrobilers andel af salget fra 30 til 11 pct., mens salget af de større såkaldte SUV’er steg og udgjorde 26 pct. af salget i 2018.

Samme tendens gør sig gældende i resten af Europa, bemærker Jeppe Juul, der er præsident i paraplyorganisationen Transport & Environment og transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd.

»Det viser desværre, at bilindustrien ikke tager klimaudfordringen alvorligt. I stedet prøver de aktivt at gå ind og sælge rigtig mange SUV’er, som de kan tjene rigtig mange penge på, og som er en hel del tungere,« siger han til Ingeniøren.

»Det er det, som i virkeligheden har betydet, at CO2-udledningen for nye biler er steget i en situation, hvor vi har voldsomt brug for, at det går den anden vej.«

BRANCHENYT
Læs også