Privatøkonomi

Bilbranchen: Giv danskerne flere penge for at skrotte den gamle dieselbil

Borgmestrene i landets fire største byer vil af med gamle, forurenende dieselbiler.

Ved at indføre miljøzoner i Danmarks fire største byer afskærer man tusindvis af biler i den nuværende bilpark fra at køre ind i byerne. Foto: Rasmus Flindt Pedersen.

Ældre dieselbiler skal ud af de danske storbyer for at få renere luft. Derfor foreslår borgmestrene fra landets fire største byer nu, at regeringen bl.a. gør det muligt at udelukke de ældste dieselpersonbiler fra de miljøzoner, som løber rundt om byerne.

Ifølge AutoBranchen Danmark, der repræsenterer tusindvis af bilforhandlere, vil det betyde, at dieselbiler fra før 1. januar 2012 om tre år står til at blive forbudt i København, Aarhus, Aalborg og Odense. Og i 2025 strammes skruen yderligere, hvor forbuddet skal udvides til dieselbiler solgt før 1. september 2016.

»Gamle dieselbiler uden partikelfilter udleder skadelige partikler til omverdenen, og derfor er det naturligt, at der skal findes løsninger, som kan være med til at bringe os i en grønnere og sundere retning,« siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Som det er i dag, stiller miljøzonerne kun krav til meget gamle lastbiler og busser. Dieseldrevne personbiler er ikke omfattet af loven, men det vil borgmestrene i landets storbyer altså have lavet om på.

Ved at indføre miljøzoner i Danmarks fire største byer afskærer man tusindvis af biler i den nuværende bilpark fra at køre ind i byerne. De biler skal politikerne, ifølge AutoBranchen Danmark, fremlægge en plan for.

»Det er vigtigt, at både forhandlere og forbrugerne får god tid til at omstille sig. Det er kun rimeligt, så de ved, hvordan økonomien hjemme i carporten og i bilforretningen kommer til at udvikle sig,« siger Gitte Seeberg.

AutoBranchen Danmark mener derfor, at man skal øge incitamentet til at skille sig af med sin gamle dieselbil.

»Det kan man gøre ved at forhøje den grønne genbrugsordning for udtjente dieselbiler berørt af forbuddet. Dvs. hæve skrotpræmien, som man gjorde i foråret. Det var utrolig populært og fik hurtigt fjernet en masse gamle biler fra vejene,« siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

I februar blev skrotpræmien for dieselbiler med en "dåbsattest" fra før 1. januar 2006 hævet fra 2.200 kr. til 5.000 kr. Den højere skrotpræmie var en del af VLAK-regeringens klima- og luftudspil og indeholdt en pulje på 100 mio. kr., hvilket omregnet svarer til 36.000 biler.

Den 1. juli blev der lukket for nye ansøgninger til den forhøjede skrotpræmie.

BRANCHENYT
Læs også