Privatøkonomi

Mybanker puster til konkurrencen om velhaverkunder

Der bliver flere og flere private banking-kunder, og de er attraktive for bankerne.

Marlene Nørgaard, tidligere global chef for Private Wealth Management i Danske Bank

Der er rift om de velhavende bankkunder, og nu går den uafhængige bankportal, Mybanker, ind på markedet.

Private banking-kunder er velhavende med en ofte kompleks økonomi med både ejendoms-og aktieinvesteringer. Det kan være alt fra et forældrekøb til en større ejendomsportefølje.

Kunderne betaler for ekstra god rådgivning og bedre vilkår enten i form af en procentdel af den investerbare formue eller et fast månedligt beløb.

Der er stor forskel på, hvad man får som private banking-kunde. I Danske Bank er det fokus på alle aspekter af kundens privatøkonomi, mens man i andre banker har langt større fokus på investeringer.

Nu vil Mybanker ind på det lukrative marked og fungere som mellemled mellem kunderne og bankernes afdelinger for velhavere.

Idéen kommer fra Mybankers administrerende direktør, Marlene Nørgaard, der har en fortid som direktør for Danske Banks private banking-filialer. Under hendes ledelse blev Danske Banks private banking-koncept i flere år kåret til Danmarks bedste.

»Vi har oplevet en stigende interesse fra danskere med formue. De efterspørger uafhængig hjælp til at skabe kontakt til den rette bank på samme måde, som vi gennem mange år har hjulpet flere tusinde danskere med bankskifte,« siger Marlene Nørgaard.

Hidtil har den typiske kunde i Mybanker været boligejer eller kommende boligejer.

»Nu konstaterer vi en stigende interesse fra velhavende kunder, som ønsker at få passet deres formue et nyt sted,« forklarer hun.

Private banking-kunder kan være alt fra personer med stor familieformue gennem generationer til personer, der har fået nogle millioner kroner som følge af bonus, arv, ejendoms- eller virksomhedssalg.

»Den type kunder har individuelle behov, og selvom prisen er vigtig, oplever vi det ikke som en afgørende faktor for valg af bank. Det er relationerne og dialogen samt bankens evne til at forstå kundens behov der afgør, hvilken bank der vælges,« siger Marlene Nørgaard.

Mybanker får nu ca. 4.000 henvendelser hver måned fra folk, der overvejer at skifte bank. Omkring 5 pct. af dem er private banking-kunder og andelen er stigende.

Mybanker rådgiver ikke kunderne, men forsøger at skabe en kontakt til den rette bank. Derved kan man ifølge Marlene Nørgaard både spare tid og kræfter.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også