Privatøkonomi

Den store Audi kan lades op, men rækkevidden er ikke lang

Den faceliftede Audi Q7 lanceres nu som plug-in hybrid i to motorstørrelser på henholdsvis 381 hk og 456 hk. Rækkevidden i den store SUV er dog beskedne 43 km.

Artiklens øverste billede
Den store Audi Q7 TFSI e Quattro med V6-motorer klarer kun 43 km på en opladning. Modellen kan spottes på S-Line-trim. Foto: Audi

Viften af plug-in hybrider, som kan lades op i stikkontakten og køre en strækning på ren strøm, vokser. Seneste skud kommer fra Audi, hvor den store og netop faceliftede Q7 SUV nu kommer i to versioner.

Begge har som udgangspunkt en 3,0 liters V6-benzinmotor, hvor systemeffekten på den ene er 381 hk, mens den anden har 456 hk. Begge har samme batteri på 17,3 kWh og en elmotor på 94 kW, så forskellen ligger i den såkaldte boost-opsætning af elmotoren.

Den betyder, at momenterne er henholdsvis 600 Nm og 700 Nm. Det giver sig bl.a. udsving i lidt forskellige accelerationer, som er 0-100 km/t. på 5,7 og 5,9 sek., mens rækkevidden på ren el for begge er 43 km efter WLTP-normen. Det er en lille rækkevidde på ren el. Både i forhold til, hvad der kunne være muligt i sådan en bil og i forhold til konkurrenter. F.eks. kan en Mercedes GLE klare op mod 100 km på en opladning.

Plusser og minusser

Lige så interessant er brændstoføkonomien. Her har Audi kun tal efter den gamle NEDC-norm, som hedder 33,3-35,7 km/l. Du skal her mindst trække 20-30 pct. fra. Men da de fleste hurtigt vil tømme batteriet, er tallet nok reelt omkring en halv snes km/l.

Q7-modellerne fik et facelift tidligere på året. Det omfatter nu plug-in-versionerne, der altså nu kan fås i to motorvarianter. Foto: Audi

Vi må dog heller ikke glemme, at en plug-in hybrid, selv når batteriet er brugt op, har de klassiske hybridfordele ved at kunne bruge batteriet til både at strække dråberne og give et boost. Så der kan hentes noget her. Men biltypen er i bund og grund mest rationel, når den konsekvent lades op, f.eks. hjemme om natten og måske også på arbejdspladsen, og hvis man endda i det daglige kan køre nærmest udelukkende på ren el. Suv’en starter som udgangspunkt altid i eldrift.

Når destinationen er tastet ind i MMI-navigationsanlægget, indstiller bilens system brugen af strøm, så den kører mest muligt på el i byområder. Foto: Audi

Hvis der lægges en rute ind i MMI-navigationssystemet, distribueres strømforbruget, så der er mest mulig kørsel på strøm, når man ruller på vejen inde i byen. Så der er noget på brændstoffronten at hente her.

Styres med app

Bilen er koblet op på den såkaldte My Audi-app, hvor man kan se status på batteriet og f.eks. starte opladning eller klimaanlægget med varme eller nedkøling. Begge plug-in-modeller har sportslige detaljer som S-Line-trim, sort optikpakke, matrix LED-forlygter og luftaffjedring.

Q7 TFSI e quattro-modellerne introduceres i Danmark i starten af 2020. Priser og udstyr kendes endnu ikke.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.