Den store Audi kan lades op, men rækkevidden er ikke lang
Den faceliftede Audi Q7 lanceres nu som plug-in hybrid i to motorstørrelser på henholdsvis 381 hk og 456 hk. Rækkevidden i den store SUV er dog beskedne 43 km.
Viften af plug-in hybrider, som kan lades op i stikkontakten og køre en strækning på ren strøm, vokser. Seneste skud kommer fra Audi, hvor den store og netop faceliftede Q7 SUV nu kommer i to versioner.
Begge har som udgangspunkt en 3,0 liters V6-benzinmotor, hvor systemeffekten på den ene er 381 hk, mens den anden har 456 hk. Begge har samme batteri på 17,3 kWh og en elmotor på 94 kW, så forskellen ligger i den såkaldte boost-opsætning af elmotoren.
Den betyder, at momenterne er henholdsvis 600 Nm og 700 Nm. Det giver sig bl.a. udsving i lidt forskellige accelerationer, som er 0-100 km/t. på 5,7 og 5,9 sek., mens rækkevidden på ren el for begge er 43 km efter WLTP-normen. Det er en lille rækkevidde på ren el. Både i forhold til, hvad der kunne være muligt i sådan en bil og i forhold til konkurrenter. F.eks. kan en Mercedes GLE klare op mod 100 km på en opladning.
Plusser og minusser
Lige så interessant er brændstoføkonomien. Her har Audi kun tal efter den gamle NEDC-norm, som hedder 33,3-35,7 km/l. Du skal her mindst trække 20-30 pct. fra. Men da de fleste hurtigt vil tømme batteriet, er tallet nok reelt omkring en halv snes km/l.
Vi må dog heller ikke glemme, at en plug-in hybrid, selv når batteriet er brugt op, har de klassiske hybridfordele ved at kunne bruge batteriet til både at strække dråberne og give et boost. Så der kan hentes noget her. Men biltypen er i bund og grund mest rationel, når den konsekvent lades op, f.eks. hjemme om natten og måske også på arbejdspladsen, og hvis man endda i det daglige kan køre nærmest udelukkende på ren el. Suv’en starter som udgangspunkt altid i eldrift.
Hvis der lægges en rute ind i MMI-navigationssystemet, distribueres strømforbruget, så der er mest mulig kørsel på strøm, når man ruller på vejen inde i byen. Så der er noget på brændstoffronten at hente her.
Styres med app
Bilen er koblet op på den såkaldte My Audi-app, hvor man kan se status på batteriet og f.eks. starte opladning eller klimaanlægget med varme eller nedkøling. Begge plug-in-modeller har sportslige detaljer som S-Line-trim, sort optikpakke, matrix LED-forlygter og luftaffjedring.
Q7 TFSI e quattro-modellerne introduceres i Danmark i starten af 2020. Priser og udstyr kendes endnu ikke.
Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.